1. Prowadzenie akt stanu cywilnego na podstawie przepisów o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, a w szczególności dot. narodzeń, małżeństw oraz zgonów. 2. Wykonywanie obowiązków kierownika USC wynikających z obowiązujących przepisów a w szczególności sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów oraz wydawanie wypisów z akt stanu cywilnego. 3. Wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa celem przedłożenia w parafii, w której zawarty będzie ślub konkordatowy. 4. Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu. 5.Wydawanie decyzji w sprawach zmiany imion i nazwisk. 6. Przyjmowanie oświadczeń o: - wstąpieniu w związek małżeński, - wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa, - wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa, - powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, - uznaniu dziecka, - nadaniu dziecku nazwiska męża matki. 7. Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie sądowych postanowień i decyzji administracyjnych. 8. Transkrypcja aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą. 9. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem polskim obywatelom zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą. 10. Prowadzenie korespondencji konsularnej dotyczącej aktów stanu cywilnego. 11. Ustalanie i odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą. 12. Organizowanie uroczystości jubileuszowych małżeństw.
|