"Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie". B. Bettelheim "Cudowne i pożyteczne".
Wiek przedszkolny to poważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym okresie należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury, a bajki nadają się do tego wyśmienicie. BAŚNIE: - uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Baśniowe postacie reprezentują określony typ: dobry lub zły. Zło nie zostaje pozbawione atrakcyjności, lecz bohater pozytywny jest bardziej pociągający, poprzez co dziecko utożsamiając się z nim przejmuje jednocześnie zasady moralne, - dają nadzieję, że nawet słaby może zwyciężać, jeśli stawi czoło przeciwnościom losu. Skłaniają do rezygnacji z dziecięcej potrzeby zależności, dają poczucie bezpieczeństwa, - kształcą i aktywizują wyobraźnię wpływając na procesy intelektualne oraz emocjonalne, - służą kształtowaniu gustów literackich przygotowując do odbioru literatury, - konwencja fantastyczna baśni pozwala na przekazanie treści, które trudno byłoby wyjaśnić w sposób realistyczny. Poznanie baśni z różnych regionów Polski rozszerza orientację w tradycji kulturowej, pogłębia poczucie więzi narodowej, zapoznaje z historią rozwija uczucia patriotyczne. Dziecko wykorzysta z baśni to, co jest mu w danej chwili najpotrzebniejsze. Zadaniem dorosłych jest pomoc w pracy nad nurtującymi dzieci problemami. Przyswojenie symbolicznego przekazu opowieści ułatwią: rysowanie, wydzieranie, malowanie, lepienie. Należy często umożliwiać dzieciom odegranie fragmentów lub całości baśni, tak jak one chcą to same zrobić. Klasyczna baśń mówi o ważnych, dorosłych sprawach w przystępny sposób dla dziecka. Opowiada o sensie życia jednoznacznie rozstrzygając dylematy moralne, ukazuje sposoby radzenia sobie w"Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie". B. Bettelheim "Cudowne i pożyteczne".
Wiek przedszkolny to poważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym okresie należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury, a bajki nadają się do tego wyśmienicie. BAŚNIE: - uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Baśniowe postacie reprezentują określony typ: dobry lub zły. Zło nie zostaje pozbawione atrakcyjności, lecz bohater pozytywny jest bardziej pociągający, poprzez co dziecko utożsamiając się z nim przejmuje jednocześnie zasady moralne, - dają nadzieję, że nawet słaby może zwyciężać, jeśli stawi czoło przeciwnościom losu. Skłaniają do rezygnacji z dziecięcej potrzeby zależności, dają poczucie bezpieczeństwa, - kształcą i aktywizują wyobraźnię wpływając na procesy intelektualne oraz emocjonalne, - służą kształtowaniu gustów literackich przygotowując do odbioru literatury, - konwencja fantastyczna baśni pozwala na przekazanie treści, które trudno byłoby wyjaśnić w sposób realistyczny. Poznanie baśni z różnych regionów Polski rozszerza orientację w tradycji kulturowej, pogłębia poczucie więzi narodowej, zapoznaje z historią rozwija uczucia patriotyczne. Dziecko wykorzysta z baśni to, co jest mu w danej chwili najpotrzebniejsze. Zadaniem dorosłych jest pomoc w pracy nad nurtującymi dzieci problemami. Przyswojenie symbolicznego przekazu opowieści ułatwią: rysowanie, wydzieranie, malowanie, lepienie. Należy często umożliwiać dzieciom odegranie fragmentów lub całości baśni, tak jak one chcą to same zrobić. Klasyczna baśń mówi o ważnych, dorosłych sprawach w przystępny sposób dla dziecka. Opowiada o sensie życia jednoznacznie rozstrzygając dylematy moralne, ukazuje sposoby radzenia sobie w"Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie". B. Bettelheim "Cudowne i pożyteczne".
Wiek przedszkolny to poważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym okresie należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury, a bajki nadają się do tego wyśmienicie. BAŚNIE: - uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Baśniowe postacie reprezentują określony typ: dobry lub zły. Zło nie zostaje pozbawione atrakcyjności, lecz bohater pozytywny jest bardziej pociągający, poprzez co dziecko utożsamiając się z nim przejmuje jednocześnie zasady moralne, - dają nadzieję, że nawet słaby może zwyciężać, jeśli stawi czoło przeciwnościom losu. Skłaniają do rezygnacji z dziecięcej potrzeby zależności, dają poczucie bezpieczeństwa, - kształcą i aktywizują wyobraźnię wpływając na procesy intelektualne oraz emocjonalne, - służą kształtowaniu gustów literackich przygotowując do odbioru literatury, - konwencja fantastyczna baśni pozwala na przekazanie treści, które trudno byłoby wyjaśnić w sposób realistyczny. Poznanie baśni z różnych regionów Polski rozszerza orientację w tradycji kulturowej, pogłębia poczucie więzi narodowej, zapoznaje z historią rozwija uczucia patriotyczne. Dziecko wykorzysta z baśni to, co jest mu w danej chwili najpotrzebniejsze. Zadaniem dorosłych jest pomoc w pracy nad nurtującymi dzieci problemami. Przyswojenie symbolicznego przekazu opowieści ułatwią: rysowanie, wydzieranie, malowanie, lepienie. Należy często umożliwiać dzieciom odegranie fragmentów lub całości baśni, tak jak one chcą to same zrobić. Klasyczna baśń mówi o ważnych, dorosłych sprawach w przystępny sposób dla dziecka. Opowiada o sensie życia jednoznacznie rozstrzygając dylematy moralne, ukazuje sposoby radzenia sobie w"Baśń to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie". B. Bettelheim "Cudowne i pożyteczne".
Wiek przedszkolny to poważny okres w życiu dziecka, okres tworzenia się nawyków kształtowania procesów uczuciowych, umysłowych, charakteru oraz osobowości. Właśnie w tym okresie należy dostarczać dzieciom odpowiedniej lektury, a bajki nadają się do tego wyśmienicie. BAŚNIE: - uczą radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. Baśniowe postacie reprezentują określony typ: dobry lub zły. Zło nie zostaje pozbawione atrakcyjności, lecz bohater pozytywny jest bardziej pociągający, poprzez co dziecko utożsamiając się z nim przejmuje jednocześnie zasady moralne, - dają nadzieję, że nawet słaby może zwyciężać, jeśli stawi czoło przeciwnościom losu. Skłaniają do rezygnacji z dziecięcej potrzeby zależności, dają poczucie bezpieczeństwa, - kształcą i aktywizują wyobraźnię wpływając na procesy intelektualne oraz emocjonalne, - służą kształtowaniu gustów literackich przygotowując do odbioru literatury, - konwencja fantastyczna baśni pozwala na przekazanie treści, które trudno byłoby wyjaśnić w sposób realistyczny. Poznanie baśni z różnych regionów Polski rozszerza orientację w tradycji kulturowej, pogłębia poczucie więzi narodowej, zapoznaje z historią rozwija uczucia patriotyczne. Dziecko wykorzysta z baśni to, co jest mu w danej chwili najpotrzebniejsze. Zadaniem dorosłych jest pomoc w pracy nad nurtującymi dzieci problemami. Przyswojenie symbolicznego przekazu opowieści ułatwią: rysowanie, wydzieranie, malowanie, lepienie. Należy często umożliwiać dzieciom odegranie fragmentów lub całości baśni, tak jak one chcą to same zrobić. Klasyczna baśń mówi o ważnych, dorosłych sprawach w przystępny sposób dla dziecka. Opowiada o sensie życia jednoznacznie rozstrzygając dylematy moralne, ukazuje sposoby radzenia sobie w |