Program jest przeznaczony do indywidualnej terapii logopedycznej i przystosowany dla dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym uczęszczających do przedszkola integracyjnego. Program ten został opracowany, ponieważ problemy związane z usprawnianiem mowy dzieci z mózgowym porażeniem uważa się powszechnie za trudne i skomplikowane. W programie podano praktyczne wskazówki pozwalające rozwiązać typowe trudności, jakie napotyka się w trakcie usprawniania mowy dzieci z mózgowym porażeniem.
Program składa się z dwóch rozdziałów: Rozdział I dotyczy problematyki porażenia mózgowego dziecięcego w świetle literatury. W rozdziale tym scharakteryzowałam treść ważniejszych pozycji traktujących o mowie dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Rozdział II to terapia logopedyczna dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Przytoczone tu zostały przykładowe ćwiczenia, mające na celu usprawnienie aparatu artykulacyjnego.
CELE OGÓLNE programu: - pokazanie tego, jak rozwija się mowa dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym; - pokazanie oddziaływań psychopedagogicznych wspomagających wczesny rozwój dzieci z mózgowych porażeniem dziecięcym; - ukazanie roli rodziny w procesie stymulacji mowy dziecka z porażeniem mózgowym.
Program terapii logopedycznej obejmuje dwa duże obszary oddziaływań: - usprawnianie aparatu artykulacyjnego w celu zapewnienia możliwości posługiwania się mową; - stymulację rozwoju mowy poprzez uczenie dziecka systemu porozumiewania się językowo słownego.
NARZ DZIA BADAWCZE. Z właściwych technik w celu zgromadzenia danych zastosowano wywiad. W celu uzyskania potrzebnych informacji zastosowano technikę wywiadu z rodzicami dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym, obserwację oraz analizę dokumentów. Narzędziem badawczym jest kwestionariusz wywiadu, karta badania mowy, dokumentacja rozwoju dziecka, karta badania motoryki artykulacyjnej.
EFEKTY: Stosowanie programu przynosi pozytywne efekty. Znacznie usprawniono aparat artykulacyjny dziecka (narzędzie badawcze - karta badania motoryki artykulacyProgram jest przeznaczony do indywidualnej terapii logopedycznej i przystosowany dla dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym uczęszczających do przedszkola integracyjnego. Program ten został opracowany, ponieważ problemy związane z usprawnianiem mowy dzieci z mózgowym porażeniem uważa się powszechnie za trudne i skomplikowane. W programie podano praktyczne wskazówki pozwalające rozwiązać typowe trudności, jakie napotyka się w trakcie usprawniania mowy dzieci z mózgowym porażeniem.
Program składa się z dwóch rozdziałów: Rozdział I dotyczy problematyki porażenia mózgowego dziecięcego w świetle literatury. W rozdziale tym scharakteryzowałam treść ważniejszych pozycji traktujących o mowie dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Rozdział II to terapia logopedyczna dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Przytoczone tu zostały przykładowe ćwiczenia, mające na celu usprawnienie aparatu artykulacyjnego.
CELE OGÓLNE programu: - pokazanie tego, jak rozwija się mowa dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym; - pokazanie oddziaływań psychopedagogicznych wspomagających wczesny rozwój dzieci z mózgowych porażeniem dziecięcym; - ukazanie roli rodziny w procesie stymulacji mowy dziecka z porażeniem mózgowym.
Program terapii logopedycznej obejmuje dwa duże obszary oddziaływań: - usprawnianie aparatu artykulacyjnego w celu zapewnienia możliwości posługiwania się mową; - stymulację rozwoju mowy poprzez uczenie dziecka systemu porozumiewania się językowo słownego.
NARZ DZIA BADAWCZE. Z właściwych technik w celu zgromadzenia danych zastosowano wywiad. W celu uzyskania potrzebnych informacji zastosowano technikę wywiadu z rodzicami dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym, obserwację oraz analizę dokumentów. Narzędziem badawczym jest kwestionariusz wywiadu, karta badania mowy, dokumentacja rozwoju dziecka, karta badania motoryki artykulacyjnej.
EFEKTY: Stosowanie programu przynosi pozytywne efekty. Znacznie usprawniono aparat artykulacyjny dziecka (narzędzie badawcze - karta badania motoryki artykulacyProgram jest przeznaczony do indywidualnej terapii logopedycznej i przystosowany dla dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym uczęszczających do przedszkola integracyjnego. Program ten został opracowany, ponieważ problemy związane z usprawnianiem mowy dzieci z mózgowym porażeniem uważa się powszechnie za trudne i skomplikowane. W programie podano praktyczne wskazówki pozwalające rozwiązać typowe trudności, jakie napotyka się w trakcie usprawniania mowy dzieci z mózgowym porażeniem.
Program składa się z dwóch rozdziałów: Rozdział I dotyczy problematyki porażenia mózgowego dziecięcego w świetle literatury. W rozdziale tym scharakteryzowałam treść ważniejszych pozycji traktujących o mowie dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Rozdział II to terapia logopedyczna dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym. Przytoczone tu zostały przykładowe ćwiczenia, mające na celu usprawnienie aparatu artykulacyjnego.
CELE OGÓLNE programu: - pokazanie tego, jak rozwija się mowa dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym; - pokazanie oddziaływań psychopedagogicznych wspomagających wczesny rozwój dzieci z mózgowych porażeniem dziecięcym; - ukazanie roli rodziny w procesie stymulacji mowy dziecka z porażeniem mózgowym.
Program terapii logopedycznej obejmuje dwa duże obszary oddziaływań: - usprawnianie aparatu artykulacyjnego w celu zapewnienia możliwości posługiwania się mową; - stymulację rozwoju mowy poprzez uczenie dziecka systemu porozumiewania się językowo słownego.
NARZ DZIA BADAWCZE. Z właściwych technik w celu zgromadzenia danych zastosowano wywiad. W celu uzyskania potrzebnych informacji zastosowano technikę wywiadu z rodzicami dziecka z porażeniem mózgowym dziecięcym, obserwację oraz analizę dokumentów. Narzędziem badawczym jest kwestionariusz wywiadu, karta badania mowy, dokumentacja rozwoju dziecka, karta badania motoryki artykulacyjnej.
EFEKTY: Stosowanie programu przynosi pozytywne efekty. Znacznie usprawniono aparat artykulacyjny dziecka (narzędzie badawcze - karta badania motoryki artykulacy |