Program adaptacyjny realizowany jest każdego roku w terminie od kwietnia do października. GŁÓWNE CELE programu to: a/zapobieganie negatywnym przeżyciom małego człowieka przy przekraczaniu progu przedszkola, b/wspieranie rodziców w okresie adaptacji dziecka do przedszkola - obniżanie ich obaw, c/rzetelna i ciekawa prezentacja przedszkola.
W adaptacji dziecka w nowym środowisku mają pomóc różne DZIAŁANIA, FORMY I ŚRODKI podejmowane przez pracowników przedszkola w poszczególnych etapach, przedstawione w programie w sposób chronologiczny. Na szczególną uwagę zasługują: -działania promujące przedszkole w środowisku (IV); -wywiad wstępny z rodzicami dziecka przeprowadzany techniką ankiety (IV); -tydzień "otwartych drzwi" (IV); -udział "kandydatów" na przedszkolaka w "Pikniku rodzinnym" (V); -odwiedzanie przedszkola podczas dyżuru wakacyjnego (VII - VIII); -"dni adaptacji", podczas których rodzic może przebywać w przedszkolu z dzieckiem, pierwsze zebranie z rodzicami, spotkania ze specjalistami (IX); -"Pasowanie na przedszkolaka" - uroczystość z udziałem rodzin dzieci (X).
W trakcie indywidualnych rozmów z rodzicami, podczas zebrań grupowych oraz na drodze takich środków jak fachowa literatura, ulotki i gazetki staramy się przekazać rodzicom przyszłych przedszkolaków jak najwięcej rad, które ułatwią ich dziecku zaaklimatyzowanie się w nowych warunkach. NAJWAŻNIEJSZE RADY DLA RODZICÓW: 1.Rozmawiajmy z dzieckiem - nie straszmy go! 2.Akceptujmy płacz dziecka (uwalniają się jego emocje). 3.Odwiedzajmy przedszkole tak często jak to możliwe. 4.Uczmy dziecko samoobsługi (będzie mu łatwiej). 5.W domu bawmy się w przedszkole. 6.W początkowym okresie starajmy się odbierać dziecko nieco wcześniej. 7.Spędzajmy w grupie dziecka choć trochę czasu (oglądamy salę, kąciki, prace, poznajemy jego kolegów i innych rodziców). |