wyszukiwanie zaawansowane

Strona Podmiotowa: Integracyjne Przedszkole Samorządowe Nr 3

Bank Dobrych Praktyk - szczegóły

Tytuł: "Wczesna profilaktyka zapobiegania dysleksji w wieku przedszkolnym"
Rok wdrożenia: 2004
Jednostka wdrażająca: Integracyjne Przedszkole Samorządowe Nr 3
Grupa zadań: Pozostałe
Podgrupy zadań: inne nie wymienione
Osoba prowadząca sprawę: mgr Małgorzata Góralczyk
E-mail::
Telefon / Fax: 044 632 46 41
Opis "Dobrej Praktyki"/Osiągnięcia:
"DYSLEKSJA TO PROBLEM NA CAŁE ŻYCIE" - z dysleksji się nie "wyrasta", tkwi ona w człowieku w mniejszym lub w większym stopniu. Objawy dysleksji, czyli specyficzne trudności w nabywaniu czytania można zaobserwować już w wieku poniemowlęcym i w przedszkolnym. Dzieci przedszkolne z normą intelektualną, u których zauważa się zwiastuny przyszłych kłopotów w nauce szkolnej określa się terminem "DZIECI RYZYKA DYSLEKSJI". Gdy dziecko dotknięte jest przez dysleksję, to zaburzenia te mogą mieć wpływ na każdą sferę jego rozwoju - zwykle zostaje zaburzonych kilka funkcji percepcji wzrokowej, słuchowej i motoryki, a więc o szerokim obszarze zaburzeń. Program profilaktyczny obejmuje swym zakresem działania zmierzające do jak najwcześniejszego rozpoznawania objawów świadczących o dysleksji ( obserwacja, diagnoza specjalistyczna, wywiady i rozmowy z rodzicami), oraz zapobieganie ich pogłębianiu się.

CELE GŁÓWNE programu to:
- wczesne wykrywanie symptomów dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego dziecka, - podejmowanie działań kompensacyjno - wyrównawczych ułatwiających rozwój funkcji zaangażowanych w procesie czytania i pisania.
Działania zapobiegające dysleksji są zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji przebiega wieloetapowo: indywidualnie, zespołowo i z całą grupą.

Preferowane są METODY aktywizujące do działania, słowne, pokaz, obserwacyjne i praktyczne w zabawie, grach dydaktycznych, w różnych formach ćwiczeń ogólnorozwojowych i relaksacyjnych usprawniających zaburzone funkcje percepcyjno-motorycznych, w taki sposób, aby dziecko osiągnęło stan pełnej gotowości do podjęcia nauki szkolnej w zakresie czytania i pisania.

W realizacji programu wskazane i pomocne są elementy metod: metoda "Dobrego startu: - M. Bogdanowiczowej, metoda Kepharta, metoda z zakresu logorytmiki, E. Jsqyesa - Dalcozea, metody M. Frostig, "Metoda Ruchu Rozwijającego" - W. Sherborne oraz techniki Parateatralne, w wersji B. Kajitechniki relaksacyjne i inne.

    Informacje systemowe

Osoba odpowiedzialna za udostępnienie informacji w BIP Agnieszka Jędrychowska
Osoba odpowiedzialna za wytworzenie lub treść informacji Agnieszka Jędrychowska
Data wytworzenia informacji 2004-11-15
Data udostępnienia informacji 2004-11-15