Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami, do przystosowania się w nowym środowisku, jakim jest przedszkole jest zadaniem bardzo ważnym, a zarazem trudnym. Wymaga wielu przemyślanych poczynań personelu przedszkola oraz dłuższego zaangażowania ze strony rodziców. Wiedząc, że będę pracowała z grupą trzylatków, aby pomóc najmłodszym dzieciom w przystosowaniu się do nowego środowiska i zmniejszyć ich smutek spowodowany rozstaniem z bliskimi podjęłam się opracowania programu adaptacji wstępnej "Przedszkole bez stresu" o przeprowadzaniu zajęć adaptacyjnych. Opracowany przeze mnie program to zbiór propozycji dla dzieci i ich rodziców na rok szkolny 2008/2009. Głównym celem tego programu jest złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola. Czy taki maluch zaakceptuje nową sytuację, odnajdzie się w grupie, gdzie nie ma mamy i sprosta zadaniom i wymaganiom placówki zbiorowego wychowania, zależy przede wszystkim od nas dorosłych, naszego zaangażowania w proces adaptacyjny i życzliwej, twórczej postawy. Prezentowany program wychodzi naprzeciw temu zadaniu. Uwzględnia on wiele działań kładąc szczególny nacisk na rozwiązywanie wątpliwości rodziców, co do obawy o swoje dziecko, przekonanie, że przedszkole pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. Pozostałe cele programu to: wdrożenie dzieciom pewnych zasad zgodnej zabawy w grupie, poznanie rodziców i ich oczekiwań względem przedszkola, pomoc rodzicom w sprostaniu wymaganiom przedszkola, poznanie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami oraz zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu ciekawych zabaw i nowych kolegów. Te pierwsze dni w przedszkolu są bardzo trudne. Dziecko na wiele godzin pozbawione jest bezpiecznego rodzinnego domu, najbliższych mu osób, na których pomoc i wsparcie mogło zawsze liczyć. W zamian ma zaoferowany całkiem nieznany przedszkolny świat z obcą panią i sporą grupą rówieśniczą. Dlatego też do głównych zadań programu należy: zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju w atmosferze akceptacji i Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami, do przystosowania się w nowym środowisku, jakim jest przedszkole jest zadaniem bardzo ważnym, a zarazem trudnym. Wymaga wielu przemyślanych poczynań personelu przedszkola oraz dłuższego zaangażowania ze strony rodziców. Wiedząc, że będę pracowała z grupą trzylatków, aby pomóc najmłodszym dzieciom w przystosowaniu się do nowego środowiska i zmniejszyć ich smutek spowodowany rozstaniem z bliskimi podjęłam się opracowania programu adaptacji wstępnej "Przedszkole bez stresu" o przeprowadzaniu zajęć adaptacyjnych. Opracowany przeze mnie program to zbiór propozycji dla dzieci i ich rodziców na rok szkolny 2008/2009. Głównym celem tego programu jest złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola. Czy taki maluch zaakceptuje nową sytuację, odnajdzie się w grupie, gdzie nie ma mamy i sprosta zadaniom i wymaganiom placówki zbiorowego wychowania, zależy przede wszystkim od nas dorosłych, naszego zaangażowania w proces adaptacyjny i życzliwej, twórczej postawy. Prezentowany program wychodzi naprzeciw temu zadaniu. Uwzględnia on wiele działań kładąc szczególny nacisk na rozwiązywanie wątpliwości rodziców, co do obawy o swoje dziecko, przekonanie, że przedszkole pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. Pozostałe cele programu to: wdrożenie dzieciom pewnych zasad zgodnej zabawy w grupie, poznanie rodziców i ich oczekiwań względem przedszkola, pomoc rodzicom w sprostaniu wymaganiom przedszkola, poznanie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami oraz zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu ciekawych zabaw i nowych kolegów. Te pierwsze dni w przedszkolu są bardzo trudne. Dziecko na wiele godzin pozbawione jest bezpiecznego rodzinnego domu, najbliższych mu osób, na których pomoc i wsparcie mogło zawsze liczyć. W zamian ma zaoferowany całkiem nieznany przedszkolny świat z obcą panią i sporą grupą rówieśniczą. Dlatego też do głównych zadań programu należy: zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju w atmosferze akceptacji i Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami, do przystosowania się w nowym środowisku, jakim jest przedszkole jest zadaniem bardzo ważnym, a zarazem trudnym. Wymaga wielu przemyślanych poczynań personelu przedszkola oraz dłuższego zaangażowania ze strony rodziców. Wiedząc, że będę pracowała z grupą trzylatków, aby pomóc najmłodszym dzieciom w przystosowaniu się do nowego środowiska i zmniejszyć ich smutek spowodowany rozstaniem z bliskimi podjęłam się opracowania programu adaptacji wstępnej "Przedszkole bez stresu" o przeprowadzaniu zajęć adaptacyjnych. Opracowany przeze mnie program to zbiór propozycji dla dzieci i ich rodziców na rok szkolny 2008/2009. Głównym celem tego programu jest złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola. Czy taki maluch zaakceptuje nową sytuację, odnajdzie się w grupie, gdzie nie ma mamy i sprosta zadaniom i wymaganiom placówki zbiorowego wychowania, zależy przede wszystkim od nas dorosłych, naszego zaangażowania w proces adaptacyjny i życzliwej, twórczej postawy. Prezentowany program wychodzi naprzeciw temu zadaniu. Uwzględnia on wiele działań kładąc szczególny nacisk na rozwiązywanie wątpliwości rodziców, co do obawy o swoje dziecko, przekonanie, że przedszkole pozytywnie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka. Pozostałe cele programu to: wdrożenie dzieciom pewnych zasad zgodnej zabawy w grupie, poznanie rodziców i ich oczekiwań względem przedszkola, pomoc rodzicom w sprostaniu wymaganiom przedszkola, poznanie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami oraz zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu ciekawych zabaw i nowych kolegów. Te pierwsze dni w przedszkolu są bardzo trudne. Dziecko na wiele godzin pozbawione jest bezpiecznego rodzinnego domu, najbliższych mu osób, na których pomoc i wsparcie mogło zawsze liczyć. W zamian ma zaoferowany całkiem nieznany przedszkolny świat z obcą panią i sporą grupą rówieśniczą. Dlatego też do głównych zadań programu należy: zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju w atmosferze akceptacji i |