wyszukiwanie zaawansowane

Strona Podmiotowa: Przedszkole nr 10 im. Misia Uszatka w Wołominie

Informacje szczegółowe o wybranej komórce:

Nazwa: Nauczyciele
Nazwa skrócona:
Symbol: N
Adres Organu/Komórki
organizacyjnej:
Przedszkole nr 10 im. Misia Uszatka w Wołominie
Armii Krajowej 59
Wołomin 05-200
Komórka nadrzędna merytorycznie: Dyrektor
Komórka nadrzędna organizacyjnie: Dyrektor
Dni i godziny pracy: Poniedziałek - piątek 7.00 - 17.00
Dni i godziny przyjmowania interesantów:

 Przedmiot działania i kompetencje:

 zgodne ze Statutem Przedszkola

 

ROZDZIAŁ VI

Obowiązki  nauczycieli  i  pracowników  obsługi  przedszkola

§10

3. Do obowiązków nauczycieli należy:

a) prowadzić pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w oparciu o wytyczne MEN, aktualne założenia władz oświatowych, program wychowania w przedszkolu i zamierzenia planu rocznego.

b) ponosić odpowiedzialność za jakość i wyniki swej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jej opiece dzieci.

c) współpracować z innymi nauczycielami i dyrektorem placówki, któremu bezpośrednio podlega.

A. Nauczyciel jako dydaktyk:

a) Wybiera program nauczania i karty pracy

b) Przygotowuje plan nauczania dla danej grupy wiekowej.

c) Systematycznie prowadzi dokumentację pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

d) Prowadzi działania pedagogiczne mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w tym szczególnie uzdolnionych.

e) Planuje sposoby zaspokajania potrzeb dziecka, w tym prowadzi obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).

f) Informuje dyrektora o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

g) Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.

h) Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci i ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy.

i) Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.

j) Przygotowuje się do pracy dydaktycznej.

k) W procesie edukacyjnym wykorzystuje różnorodne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technicznych (komputer).

l) Dba o estetykę sal i przedszkola.

m) Wprowadza i realizuje innowacje pedagogiczne.

n) Otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków (tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez proponowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych, organizowanie kącików tematycznych, prowadzenie zajęć indywidualnych z dziećmi zdolnymi lub wymagającymi zajęć wspomagających).

B. Nauczyciel jako wychowawca:

a) Odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.

b) Nie pozostawia dzieci bez opieki.

c) Gromadzi informacje dotyczące wychowanków.

d) Utrzymuje stały kontakt z rodzicami lub opiekunami dziecka, udziela rzetelnych informacji na temat jego zachowania i rozwoju.

e) Współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- edukacyjnych.

f) W pracy dydaktyczno-wychowawczej współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

g) Organizuje i realizuje plan pracy wychowawczej i profilaktycznej (uroczystości, festyny).

h) Organizuje systematycznie zebrania z rodzicami.

i) Umożliwia wyrównanie szans dzieciom nie uczęszczającym do przedszkola poprzez całoroczne prowadzenie różnorodnych zajęć wyrównawczych.

j) Realizuje program adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.

k) Swoim zachowaniem, wyglądem i taktem daje przykład zarówno wychowankom jak i rodzicom.

l) W sposób obiektywny rozwiązuje sytuacje konfliktowe w grupie.

C. Nauczyciel jako pracownik przedszkola:

a) Współtworzy dokumentację przedszkola (statut, program rozwoju, plany roczne i inne) i stosuje ja w codziennej pracy.

b) Uczestniczy w posiedzeniach rady pedagogicznej , WDN, ZDN, spotkaniach integracyjnych, zebraniach z rodzicami, imprezach przedszkolnych, bierze udział w pracach zespołów samokształceniowych, komisjach doraźnych.

c) Wypełnia zadania przydzielone przez dyrektora na dany rok szkolny.

d) Zna i stosuje przepisy prawa oświatowego.

e) Zna i stosuje zasady BHP.

f) Dąży do podnoszenia kwalifikacji i stopnia awansu zawodowego.

g) Godnie reprezentuje i promuje placówkę w środowisku lokalnym.

h) Przestrzega zasad wewnętrznych regulaminów przedszkola.

i) Przestrzega zasad etyki zawodu nauczyciela.

j) Dokonuje okresowej samooceny pracy.

k) Nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania czasu pracy i regulaminu pracy.

ROZDZIAŁ VII

Zakres zadań nauczycieli i innych specjalistów zatrudnionych w przedszkolu

§ 12

1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo dzieci

2. Zadania dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcze w poszczególnych grupach wiekowych realizują nauczycielki.

3. Do zadań nauczyciela związanych ze:

A. Współdziałaniem z rodzicami należy:

a) zapoznanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,

b) poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dzieci i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

c) udzielanie na bieżąco informacji o postępach dziecka,

d) ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wobec dzieci,

e) włączenia ich w działalność przedszkola,

B. Z prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej i odpowiedzialności za jej jakość:

a) staranna realizacja programu,

b) realizowanie różnorodnych zadań wychowawczo-dydaktycznych z zakresu wychowania zdrowotnego, moralno-społecznego, umysłowego, technicznego i estetycznego,

c) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami,

d) tworzenie swobodnej, spokojnej atmosfery zabawy i nauki,

e) stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,

f) umiejętne kierowanie działalnością dziecka przez:

g) organizowanie środowiska wychowującego, tworzenie sytuacji wychowawczych, dostarczanie treści oraz stosowanie różnorodnych metod i form pracy,

h) troska o dobro dzieci i poszanowanie ich godności,

i) nawiązanie indywidualnego kontaktu z każdym dzieckiem w celu indywidualizacji procesu wychowawczo-dydaktycznego i przygotowanie wychowanków do  uzyskania dojrzałości szkolnej, i podjęcia nauki w szkole,

j) systematyczna współpraca z rodzicami i ich angażowanie w pracę na rzecz   przedszkola, składanie propozycji do zadań rocznego planu pracy,

k) aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

C. Z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych i ich dokumentowaniem m.in. należy:

a) poznanie każdego dziecka w celu stworzenia mu warunków do optymalnego rozwoju na miarę jego indywidualnych potrzeb i możliwości oraz planowania i realizacji procesu dydaktyczno - wychowawczego i opiekuńczego,

b) systematyczne prowadzenie obserwacji,

c) wyciąganie wniosków wynikających z obserwacji jako podstawy do ukierunkowania dalszej pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej oraz prowadzenia indywidualnej pracy kompensacyjne - stymulacyjnej,

d) przedstawienie propozycji formy, sposobu dokumentowania obserwacji w prowadzonym oddziale przedszkolnym,

e) systematyczne dokumentowanie obserwacji w formie wypracowanej przez Radę Pedagogiczną Przedszkola w Wołominie i zapisanej w księdze protokołów Rady Pedagogicznej,

D. Ze współpracą ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną m.in. należy:

a) systematyczne poznawanie dzieci, ich dotychczasowego rozwoju, warunków wychowania w rodzinie i środowisku,

b) obserwowanie zachowania i postępów w rozwoju i ich dokumentowanie,

c) wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w zachowaniu i rozwoju,

d) otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków,

e) otaczanie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych, z deficytami rozwojowymi,

f) podejmowanie działań stymulacyjno-kompensacyjnych, pracy wyrównawczej wobec dzieci, które tego potrzebują,

g) niwelowanie istniejących braków rozwojowych, środowiskowych, korygowanie wad i nieprawidłowości powstałych we wczesnym rozwoju dziecka,

h) wyrównywanie szans edukacyjnych,

4.   Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

 

 Informacje dodatkowe:

 

    Informacje systemowe

Osoba odpowiedzialna za udostępnienie informacji w BIP Małgorzata Tyska
Osoba odpowiedzialna za wytworzenie lub treść informacji Maria Wypych
Data wytworzenia informacji 2015-09-27
Data udostępnienia informacji 2015-09-27