zgodne ze Statutem Przedszkola
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki nauczycieli i pracowników obsługi przedszkola
§ 10
5. Kucharka podlega bezpośrednio dyrektorowi oraz intendentowi przedszkola. Jest bezpośrednim zwierzchnikiem pomocy kuchennej. Do obowiązków kucharki należy:
a) Uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i przygotowywaniu według niego posiłków.
b) Pobieranie produktów spożywczych z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą za pokwitowaniem i odpowiednie zabezpieczanie ich przed użyciem.
c) Przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonaniem.
d) Przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych, dyscypliny pracy, BHP , ppoż. I HCCP.
e) Wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
f) Natychmiastowe zgłaszanie intendentowi powstałych usterek oraz wszelkich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia.
g) Dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek) i wydawanie ich o wyznaczonych godzinach i zgodne z normami.
h) Uczestniczenie w planowaniu zakupów dotyczących wyposażenia kuchni.
A. Odpowiada za:
a) ścisłe przestrzeganie receptury przygotowywanych posiłków,
b) racjonalne wykorzystywanie w posiłkach dla dzieci i personelu produktów spożywczych pobranych z magazynu,
c) właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z normami żywienia,
d) oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi i sprzętem,
e) zgodność kaloryczną przygotowywanych posiłków z ich zaplanowaną wartością,
f) przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej,
g) wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej,
h) korzystanie ze zmechanizowanego sprzętu kuchennego zgodnie z instrukcją obsługi.
i) Dba o estetykę własną i pomieszczeń kuchni.
j) Dokonuje okresowej samooceny pracy.
k) Wykonuje inne polecenia dyrektora i intendenta, związane z organizacją pracy w przedszkolu
6. Stanowisko pracy pomocy kucharki podlega bezpośrednio intendentce i kucharce. Do obowiązków pomocy kucharki należy:
a) Obróbka wstępna warzyw, owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków (mycie, obieranie, czyszczenie).
b) Rozdrabnianie warzyw, owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych.
c) Przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki i oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi.
d) Pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków.
e) Utrzymanie czystości i porządku na stanowisku pracy, przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych, BHP i ppoż. HCCP oraz dyscypliny pracy.
f) Mycie naczyń (wyparzanie).
g) Sprzątanie magazynów żywnościowych, kuchni, obieralni, zmywalni, szafy ze sprzętem kuchennym, pranie fartuchów i ścierek.
h) Doraźne zastępowanie kucharki w przypadku jej nieobecności.
i) Pomoc w zaopatrywaniu przedszkola w artykuły spożywcze i sprzęty stanowiące wyposażenie kuchni.
j) Obsługiwanie zmechanizowanego sprzętu kuchennego zgodnie z instrukcją.
k) Wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
l) Odpowiedzialność materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni.
m) Dbanie o estetyczny wygląd własny i powierzonych pomieszczeń.
n) Wykonywanie innych poleceń dyrektora i kucharki związanych z organizacją pracy przedszkola
o) dokonuje okresowej samooceny pracy własnej
7. Pomoc nauczycielki podlega bezpośrednio dyrektorowi placówki. Pomoc nauczycielki współpracuje z nauczycielką przydzielonej grupy. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
A. Opieka nad dziećmi:
a) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed leżakowaniem,
b) ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na dwór,
c) pomoc w odprowadzaniu i przyprowadzaniu dzieci do sali zajęć dodatkowych
d) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
e) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
f) udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć,
g) uczestnictwo w zajęciach i zabawach organizowanych przez nauczycielkę,
h) nadzór nad zabawami dowolnymi dzieci,
i) udział w dekorowaniu sali,
j) sprzątanie po „małych przygodach",
k) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
l) pomoc nauczycielce w dekorowaniu sali, przygotowaniu wystaw prac plastyczno-konstrukcyjnych
m) w miarę możliwości pomoc nauczycielkom pozostałych oddziałów na terenie placówki a także podczas wycieczek;
n) pomoc w prowadzeniu rekrutacji, wydawanie i przyjmowanie kart zgłoszeń do przedszkola;
B. Przestrzeganie BHP:
a) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
b) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń , uszkodzeń sprzętu i zabawek oraz ich usuwanie z zasięgu dziecka
C. Organizacja posiłków:
a) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków,
b) podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia,
c) pomoc w karmieniu dzieci.
D. Gospodarka materiałowa:
a) kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
b) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
c) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny, zwierzęta,
d) odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania.
E. Sprawy ogólne:
a) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci - jest to zadaniem nauczycielek,
b) dbałość o estetyczny wygląd własny i przydzielonych pomieszczeń,
c) wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
d) dyżury w szatni, pomoc w ubieraniu się wszystkim dzieciom przedszkolnym przebywającym w tym pomieszczeniu.
e) dokonywanie okresowej samooceny pracy własnej.
f) Wykonywanie innych poleceń dyrektora wynikających z potrzeb prawidłowego funkcjonowania przedszkola
8. Woźna współpracuje z nauczycielką z przydzielonej grupy. Stanowisko pracy podlega dyrektorowi przedszkola oraz intendentowi. Do obowiązków woźnej należy:
A. Sprzątanie codziennie:
a) Zamiatanie, odkurzanie sali, ścieranie kurzu (na mokro) ze sprzętów, zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek na prace indywidualne,
b) Mycie umywalek, sedesów (wanny, brodzika) obudowy grzejników, z użyciem środków dezynfekujących,
c) Sprzątanie pomocy oraz sali po zajęciach programowych,
d) Zmywanie parkietu w miarę potrzeby
e) Do codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości sal i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania.
B. l raz w tygodniu:
a) zmiana ręczników
b) pranie fartuchów ochronnych co tydzień
C. generalne porządki:
a) mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, obudowy grzejników,
b) pranie firanek, mycie podłóg, listew, lamp oświetleniowych
c) mycie zabawek, sprzętów, mebli,
d) trzepanie dywanów.
D. Organizacja posiłków:
a) przynoszenie naczyń do sali nie wcześniej niż pół godziny przed
b) posiłkiem,
c) rozdawanie 3 razy dziennie właściwych porcji dzieciom wg ilości podanej w kuchni,
d) estetyczne podawanie posiłków (uwzględnienie noży, widelców oraz serwetek)
e) przestrzeganie obowiązku wydawania ciepłych posiłków,
f) podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia (zmywanie kubeczków po użyciu),
g) pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
h) mycie i wycieranie sztućców po posiłkach,
i) zmiana fartucha i używanie opaski na włosy lub nakrycia głowy podczas podawania posiłków.
E. Opieka nad dziećmi:
a) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem. na dwór,
b) odprowadzanie i przyprowadzanie do sali zajęć dodatkowych
c) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
d) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
e) udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć,
f) udział w dekorowaniu sali,
g) sprzątanie po „małych przygodach",
h) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
F. Przestrzeganie BHP:
a) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych
b) pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi
c) pomoc przy zakupie pomocy, sprzętów, zabawek i innych artykułów niezbędnych do funkcjonowania przedszkola,
d) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu ( wpisywanie do zeszytu usterek ),
G. Gospodarka materiałowa:
a) kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
b) umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym, przestrzeganie instrukcji obsługi,
c) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
d) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny, zwierzęta,
e) odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania.
H. Sprawy ogólne:
a) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci - jest to zadaniem nauczycielek,
b) pomoc przy zakupie pomocy, sprzętów, zabawek i innych artykułów niezbędnych do funkcjonowania przedszkola,
c) dbałość o estetyczny wygląd własny i sali,
d) wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
e) dyżury w szatni, pomoc w ubieraniu się wszystkim dzieciom przed-szkolnym przebywającym w tym pomieszczeniu.
f) zastępowanie w pracy w uzgodnieniu i na polecenie dyrektora nieobecnych koleżanek,
g) pełnienie dyżurów na holu przedszkola.
h) prace porządkowe w ogrodzie przedszkolnym, pielęgnacja roślin.
i) dokonywanie okresowej samooceny pracy własnej,
j) znajomość i przestrzegania regulaminów wewnętrznych przedszkola.
k) Wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta.
l) Potwierdzanie obecności podpisem na liście obecności;
m) Czas pracy – 8 godzin dziennie, zgodnie z ustalonym grafikiem;
n) Przełożony może zlecić woźnej wykonanie jej innej pracy niż określona w niniejszym przydziale, jeśli mieści się ona w ustalonym czasie pracy;
9. Stanowisko pracy dozorcy podlega bezpośrednio dyrektorowi . Do obowiązków dozorcy należy:
A. Nadzór nad całym obiektem:
a) systematyczną kontrolę zabezpieczenia przed pożarem, kradzieżą,
b) zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki,
c) dokonywanie drobnych napraw sprzętów, zabawek, urządzeń na wniosek innych pracowników przedszkola w uzgodnieniu z dyrektorem (codzienne sprawdzanie zapisów w zeszycie usterek ),
d) zgłaszanie dyrektorowi poważnych usterek,
e) dokonywanie remontów bieżących, konserwatorskich i prac modernizacyjnych w obiekcie,
f) podejmowanie doraźnych, niezbędnych działań dla zabezpieczenia placówki przed wadliwym funkcjonowaniem urządzeń,
g) alarmowanie odpowiednich służb (pogotowia, policji) oraz dyrektora przedszkola w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia zdrowia, życia czy mienia,
h) kontrolę (l raz tygodniowo) terminowości wywozu śmieci,
i) zgłaszanie dyrektorowi nieprawidłowości w tym zakresie.
B. Utrzymanie czystości w przedszkolu i ogrodzie:
a) zamiatanie, podlewanie, odśnieżanie i posypywanie piaskiem
b) (zależnie od potrzeb) całego terenu wokół budynku i na zewnątrz ogrodzenia, zwalanie śniegu z dachu,
c) w porze letniej skrapianie wodą terenu zabaw dzieci,
d) podlewanie i pielęgnacja roślin w ogrodzie,
e) zamiatanie i czyszczenie chodników na terenie przedszkola oraz schodów przy wejściu do przedszkola,
f) utrzymanie w czystości terenu wokół śmietnika,
g) dbałość o porządek w garażu, komórce, węźle ciepłowniczym i schowku narzędziowym w budynku przedszkola.
C. Prace organizacyjno-porządkowe:
a) wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta na-rodowe,
b) dokonywanie zakupów artykułów gospodarczych niezbędnych do normalnego funkcjonowania przedszkola.
c) utrzymywanie wzorowej czystości i porządku na stanowisku pracy,
d) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstawaniu strat i szkód w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację (okresowy przegląd pomieszczeń i budynku – dach, piwnice; zgłaszanie poważniejszych potrzeb remontowych i zaistniałych awarii), troska o stan techniczny budynku i nadzór nad remontami;
e) pomaganie w dekoracji i sprzątaniu pomieszczeń placówki (wiercenie otworów w ścianach i sufitach, mocowanie ozdób, zmiana umeblowania, wymiana żarówek i inne);
f) pomoc w zaopatrywaniu przedszkola w sprzęty, pomoce dydaktyczne, artykuły biurowe, produkty żywnościowe
D. Ponadto:
a) przestrzeganie przepisów BHP, ppoż. oraz dyscypliny pracy,
b) wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt, narzędzia, materiały, oszczędne gospodarowanie nimi,
d) dbałość o estetyczny wygląd własny i powierzonych pomieszczeń,
e) dokonywanie okresowo samooceny pracy własnej,
f) wykonywanie innych poleceń dyrektora, wicedyrektora lub intendenta, związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
10. Dozorcę obowiązuje zakaz wprowadzana na teren przedszkola osób postronnych bądź pracowników po godzinach ich pracy, jak również zakaz opuszczania terenu w czasie pracy bez uzgodnienia z dyrektorem.
11. Szczegółowe zadania oraz zakresy czynności wszystkich pracowników Przedszkola Publicznego Nr 10, oraz czynności dodatkowe wynikające z charakteru pracy i potrzeb przedszkola są zgodne z obowiązującymi przepisami, określa Dyrektor i znajdują się w aktach osobowych pracowników placówki.