1) przygotowywanie projektów uchwał rady, 2) określanie sposobu wykonywania uchwał, 3) gospodarowanie mieniem komunalnym, 4) przygotowywanie projektów budżetu, 5) wykonywanie budżetu, 6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, 7) wykonywanie zadań zleconych ustawowo i przyjętych od administracji rządowej lub samorządu powiatowego i wojewódzkiego w drodze porozumienia, 8) przekładanie wniosków o zwołanie sesji, 9) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy, 10) informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych, 11) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę, 12) ustalenie zakresu spraw gminy jakie może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi gminy i swojemu zastępcy, 13) wydawanie zarządzeń porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, 14) współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie, 15) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, 16) dokonywanie zmian w budżecie gminy związanych z wprowadzonymi w trakcie roku budżetowego zmianami dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego.
|