Do zadań Referatu Sportu Rekreacji i Turystyki należy w szczególności:
1) Administrowanie ustalonymi obiektami i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi znajdującymi się na terenie Gminy Szczerców, prowadzenie spraw związanych z bieżącym ich utrzymaniem, konserwacją, remontami, dokonywaniem okresowych przeglądów wymaganych przepisami prawa oraz wynikającymi z zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom,
2) Organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych, turystycznych, zawodów sportowych, turniejów propagujących aktywność fizyczną z własnej inicjatywy oraz we współpracy z innymi podmiotami,
3) Organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców gminy Szczerców oraz nadzór nad nimi,
4) Promowanie obiektów sportowo-rekreacyjnych, zachęcanie do aktywnego korzystania z nich,
5) Zamieszczanie na stronie internetowej gminy informacji o planowanych wydarzeniach sportowo-rekreacyjnych oraz przygotowywanie relacji z odbywających się imprez i wydarzeń sportowych,
6) Podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie sportu, rekreacji i turystyki,
7) Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem organizacjom pozarządowym środków finansowych na prowadzenie działalności w dziedzinie kultury fizycznej, sportu
i turystyki oraz spraw związanych z ich rozliczaniem,
8) Planowanie środków finansowych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obiektów oraz realizacji zadań prowadzonych przez referat,
9) Członkowstwo i udział w pracach komisji przetargowych i konkursowych w zakresie realizowanych zadań.