1. dokonywanie wymiaru należności zobowiązań pieniężnych dla płatników podatku rolnego, podatku od nieruchomości, podatku leśnego w postaci decyzji. 2. podejmowanie czynności zmierzających do przekazywania decyzji ustalających wielkość należnego podatku /za pokwitowaniem odbioru/ płatnikom tego podatku. 3. nanoszenie ustalonych wielkości podatku do kart ewidencyjnych i do bazy danych w programie komputerowym. 4. gromadzenie materiałów źródłowych ,niezbędnych dla ustalenia wymiaru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. 5. przyjmowanie wniosków o: umorzenie, odroczenie, zaniechanie lub odstąpienie od wymiaru podatku rolnego, leśnego i podatku od nieruchomości. 6. przyjmowanie wniosków o umorzenie odsetek od podatku nie zapłaconego w terminie oraz wniosków o zastosowanie ulg w podatku. 7. gromadzenie materiałów i przygotowanie projektu decyzji w sprawach o odroczenia, umorzenia, zaniechania dokonania poboru podatku, odstąpienia od wymiaru podatku oraz decyzji o zastosowaniu ulgi w podatku. 8. sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji o wielkościach ustalonych podatków, zastosowanych ulgach, umorzeniach, zwolnieniach, odroczeniach i odstąpieniach od wymiaru podatku. 9. prowadzenie ewidencji -na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 1999 roku prawo działalności gospodarczej(Dz.U. Nr 101 poz. 1178 z 1999roku z późn. zm.)- podmiotów działających na terenie gminy Rusiec, wydawanie zaświadczeń uprawniających do prowadzenia tej działalności, rozszerzenia, a także zaprzestania jej prowadzenia, 10. współpraca ze Stacją Sanitarno Epidemiologiczną, PIH, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w sprawach dotyczących funkcjonowania podmiotów gospodarczych na terenie gminy, 11. wydawanie decyzji o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej |