1)obsługa prawna i zapewnienie działania Urzędu z przepisami prawa, w tym:
a) opracowywanie pod względem prawnym i redakcyjnym aktów prawnych, uchwał i zarządzeń,
b) obsługa prawna:
- organów Gminy,
- referatów i poszczególnych samodzielnych stanowisk w Urzędzie oraz jednostek organizacyjnych Gminy;
2)nadzór nad stosowaniem przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego;
3)opiniowanie projektów umów i porozumień;
4)wydawanie opinii prawnych, w tym m.in. wydawanie opinii prawnych dotyczących rozwiązywania z pracownikami umów o pracę, wydawanie opinii prawnych w sprawach przyznawania nagród jubileuszowych pracownikom Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy. W sprawach ważnych dla organów Gminy i Urzędu wydawanie opinii prawnej przez Radcę następuje w formie pisemnej;
5)szkolenie pracowników Urzędu w zakresie obowiązujących przepisów;
6)prowadzenie spraw sądowych w zakresie spraw majątkowych Gminy, spraw pracowniczych i karnych Urzędu;
7)uczestniczenie w prowadzonych rokowaniach, których celem jest nawiązywanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego;
8)nadzór prawny nad egzekucją należności Urzędu;
9)obsługa prawna Rady Miejskiej w Pajęcznie;
10)monitorowanie zmian w obowiązujących przepisach prawa, przygotowywanie komunikatów prawnych dla pracowników Urzędu;
11)pomoc prawna pracownikom Urzędu oraz jednostek w redagowaniu pism, dokumentów, decyzji, opinii.