1. Zadania własne
1)nadzór, organizowanie, sprzedaż i wydzierżawianie gruntów oraz budynków stanowiących własność Gminy;
2)dokonywanie zamiany gruntów;
3)ustalanie cen za grunty, budynki, lokale i urządzenia;
4)przygotowywanie projektów podwyżek opłat za grunty;
5)ustalanie opłat za użytkowania wieczyste, zarząd i użytkowanie nieruchomości;
6)nadzór nad właściwą eksploatacją /bieżące i kapitalne remonty/ nieruchomości budynkowych stanowiących mienie komunalne;
7)przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego;
8)zagospodarowanie gruntów stanowiących mienie komunalne pozostające w zarządzie gminnym, ujęte w księdze inwentarzowej – grunty zabudowane i niezabudowane;
9)umieszczanie i utrzymywanie tabliczek z nazwami ulic i placów, oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi;
10)prowadzenie spraw z zakresu nazewnictwa ulic i placów;
11)tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy miasta i wsi;
12)zatwierdzanie statutów spółek, wspólnot gruntowych oraz ich zmian;
13)przygotowywanie terenów pod ogrody działkowe;
14)utrzymywanie zieleni i czystości na terenie Gminy;
15)utrzymanie czystości i porządku na terenach należących do Gminy;
16)nadzór nad utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń komunalnych na obszarze Gminy;.
17)nadzór nad utrzymaniem i użytkowaniem obiektów mienia komunalnego;
18)tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej oraz zapewnienie lokali socjalnych i lokali zamiennych, a także zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach;
19)opiniowanie rocznych planów łowieckich;
20)współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckim obszarów gminy, w szczególności zaś w zakresie ochrony zwierzyny bytującej na jej terenie;
21)opiniowanie wydzierżawiania obwodów łowieckich;
22)prowadzenie mediacji dla polubownego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego wynagradzania szkód wyrządzonych przez zwierzynę łowną lub przy wykonywaniu polowania;
23)uzgadnianie wniosków dotyczących uznania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa za ochronne;
24)wykładanie projektów planów urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa do wglądu w siedzibie Urzędu;
25)zagospodarowywanie wspólnot gruntowych;
26)współpraca z rolnikami i organizacjami rolniczymi;
27)sporządzanie statystyki rolniczej i udział w pracach dotyczących spisów rolnych;
28)przygotowywanie projektów ugodowych w sprawach zmian stosunków wodnych;
29)wydawanie ograniczeń, nakazów, opinii wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie objętym właściwością Burmistrza;
30)sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska i raportów z ich wykonywania;
31)gromadzenie informacji uproszczonych o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
32)udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w posiadaniu Burmistrza;
33)opracowywanie gminnych planów gospodarki odpadami, regulaminów utrzymania czystości i innych regulacji z zakresu ochrony środowiska i utrzymania czystości w Gminie;
34)przeprowadzanie postępowań w sprawach oceny na środowisko przed wydaniem decyzji w sprawie planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko;
35)wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości;
36)wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów;
37)nabywanie mienia Skarbu Państwa będącego zasobem Skarbu Państwa i Państwowego Funduszu Ziemi;
38)zatwierdzanie geodezyjnych podziałów nieruchomości;
39)regulowanie stanów prawnych dróg gminnych;
40)wydawanie decyzji w sprawie rozgraniczenia nieruchomości;
41)wyznaczanie obszarów chronionego krajobrazu;
42)wprowadzanie ochrony indywidualnej w drodze uznawania za pomnik przyrody, stanowisko dokumentacyjne, użytek ekologiczny, zespół przyrodniczo-krajobrazowy;
43)wydawanie opinii do koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż, kopalin, wydobywanie kopalin ze złóż;
44)wydawanie pozwoleń na utrzymywanie psów z wykazu ras psów uznawanych za agresywne;
45)przyjmowanie zeznań świadków w sprawach zatrudnienia w przypadku braku dokumentów oraz wydawanie zaświadczeń w oparciu o zeznania świadków;
46)utrzymanie obiektów mienia komunalnego w tym:
a) parku 1000 – lecia i obiektów towarzyszących,
b) stadionu sportowego i obiektów towarzyszących,
c) targowiska miejskiego,
d) innych obiektów mienia komunalnego w tym obiektów kulturalnych i oświatowych;
47)inkaso opłaty targowej;
48)nadzór nad funkcjonowaniem targowiska miejskiego, w tym budynku gospodarczego;
49)prowadzenie magazynu Urzędu;
50)prowadzenie nadzoru nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
51)dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
52)przygotowywanie materiałów analitycznych do przetargów na odbiór odpadów komunalnych;
53)przygotowywanie projektów uchwał w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, utrzymaniem porządku w gminie oraz nadzór nad ich realizacją;
54)prowadzenie akcji informacyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi;
55)prowadzenie rejestru działalności regulowanej;
56)dokonywanie wpisu do rejestru działalności regulowanej;
57)przyjmowanie sprawozdań od podmiotów odbierających odpady komunalne;
58)wydawanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych;
59)zarządzanie procesem przygotowawczym i przygotowania postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Urzędzie zgodnie z zasadami i trybami określonymi w ustawie Prawo zamówień publicznych;
60)przygotowywanie zarządzeń powołujących komisje przetargowe;
61)opracowywanie ogłoszenia o zmówieniu publicznym;
62)opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
63)przeprowadzanie postępowań w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego wraz z wyborem wykonawcy – koordynacja pracy komisji przetargowej zgodnie z jej regulaminem;
64)przygotowywanie umów, załączników o zamówienia publiczne;
65)przygotowywanie sprawozdań z zamówień publicznych;
66)kompletowanie i przechowywanie dokumentacji zamówień publicznych;
67)monitorowanie przebiegu zamówień publicznych;
68)udostępnianie informacji w systemie przetargowym BIP;
69)gromadzenie informacji o charakterze planistycznym i sprawozdawczym dotyczących realizacji zamówień publicznych;
70)prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu o zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji w okresie planowania i przygotowania postępowań;
71)współdziałanie z innymi komórkami Urzędu w opracowywaniu wniosków dotyczących środków z funduszy Unii Europejskiej, dotacji, pożyczek, kredytów i innych podobnych źródeł finansowania;
72)udzielenie pomocy komórkom i jednostkom organizacyjnym poprzez udzielanie wyjaśnień, informacji i porad z zakresu przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
2. Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej:
1)organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi;
2)przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniach o zachorowaniu lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zaraźliwą;
3)podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub do wiadomości publicznej informacji o zarządzeniach państwowego lekarza weterynarii i monitorowanie wykonania;
4)ochrona gruntów rolnych i leśnych;
5)ustanowienie parku gminnego, określenie jego granicy oraz sposobu wykonywania ochrony;
6)możliwość uznania za park gminny terenów, na których znajduje się starodrzew;
7)wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi.