1)opracowanie projektów decyzji w sprawie wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w zakresie prawidłowości opodatkowania i wymierzania podatków;
2)opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawach podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego i leśnego;
3)zbieranie materiałów informacyjnych dla celów wymiaru podatków i opłat;
4)prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg, umarzaniem należności podatkowych, rozkładaniem na raty lub odraczaniem spłaty zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych, przygotowanie propozycji decyzji w tej sprawie;
5)nadawanie biegu odwołaniom w sprawach podatków i opłat lokalnych;
6)prowadzenie spraw z zakresu opłaty skarbowej;
7)prowadzenie spraw z zakresu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
8)prowadzenie księgowości zobowiązań pieniężnych, podatków i opłat lokalnych oraz sprawozdawczości w tym zakresie;
9)prowadzenie egzekucji administracyjnej zaległości z tytułu podatku rolnego, leśnego oraz podatków i opłat ( w tym opłaty skarbowej i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) w granicach uprawnień (wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych oraz dokonywanie wpisów na hipotekę i zastawu skarbowego);
10)wydawanie zaświadczeń w sprawach podatkowych;
11)sprawowanie nadzoru nad sołtysami w zakresie inkasa podatków, dokonywanie rozliczeń i ustalanie wynagrodzeń;
12)dokonywanie rozliczeń dla Izb Rolniczych i sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;
13)dokonywanie potwierdzeń dla celów emerytalno-rentowych dla rolników;
14)współpraca z Urzędem Skarbowym;
15)podejmowanie czynności związanych z udzielaniem pomocy publicznej;
16)sporządzanie sprawozdań wymaganych odpowiednimi przepisami prawa;
17)przetwarzanie danych osobowych w systemie informatycznym;
18)przyjmowanie i weryfikacja deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
19)wydawanie decyzji określających wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
20)prowadzenie windykacji należności związanych z gospodarką odpadami;
21)prowadzenie ewidencji w celu objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
22)prowadzenie spraw księgowych związanych z ewidencją, księgowaniem i windykacją należności z tytułu opłaty za odbiór odpadów komunalnych.