Załącznik do Zarządzenia Nr 7/2003

                                                                                              Burmistrza Gminy i Miasta Pajęczno

                                                                                              z dnia 22 stycznia 2003r.

 

 

 

REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

URZĘDU  GMINY  I  MIASTA W PAJĘCZNIE

 

I.                  Postanowienia wstępne.

 

§ 1

 

Regulamin organizacyjny określa:

1)          zasady kierowania Urzędem.

2)          strukturę organizacyjną Urzędu.

3)          zakresy działania referatów i samodzielnych stanowisk.

4)          zasady i tryb wydawania aktów prawnych.

5)          zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli.

6)          organizacja i tryb wykonywania kontroli.

7)          podstawowe zasady planowania w Urzędzie.

8)          tryb przygotowywania materiałów na sesje i posiedzenia  komisji Rady Miejskiej.

9)          zasady podpisywania pism i decyzji.

10)      sprawowanie nadzoru nad referatami i samodzielnymi stanowiskami.

11)      przepisy końcowe.

 

§ 2

 

Urząd Gminy i Miasta w Pajęcznie działa na podstawie:

1)          ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami),

2)          Statutu Gminy,

3)          niniejszego Regulaminu.

 

§ 3

 

Urząd Gminy i Miasta wykonuje zadania:

1)          własne Gminy,

2)          zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych,

3)          zlecone z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

4)          z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego

 

 

§ 4

 

II.               Zasady kierowania Urzędem.

 

1.     Pracą Urzędu kieruje Burmistrz przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika.

2.     W razie nieobecności Burmistrza pracą  Urzędu kieruje Zastępca Burmistrza, a w przypadku jego nieobecności Sekretarz Gminy i Miasta.

3.     Wykonując wyznaczone przez Burmistrza zadania, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik zapewniają  w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań i kontrolują działalność referatów i stanowisk oraz innych jednostek organizacyjnych Gminy realizujących te zadania.

 

 

III.           Struktura organizacyjna Urzędu.

 

W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska.

1)          Referat Ogólno-Organizacyjny Obsługi Samorządowej i Kadr.

2)          Stanowisko ds. obsługi prawnej.

3)          Referat Księgowości Budżetowej.

4)          Referat Wymiaru podatków i Opłat.

5)          Referat Planowania Przestrzennego, Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego.

6)          Referat Nadzoru Komunalnego, Gospodarowania Nieruchomościami Gminy, Ochrony Środowiska i Rolnictwa.

7)          Referat Spraw Obywatelskich.

8)          Urząd Stanu Cywilnego.

9)          Stanowisko ds. oświaty.

10)      Stanowisko ds. kontroli zakładów i jednostek budżetowych.

 

 

 

 

 

§ 6

 

IV.           Zakres działania referatów i samodzielnych stanowisk.

 

Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk należy w szczególności:

1)          koordynowanie i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy.

2)          zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań.

3)          współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi działającymi na terenie Gminy.

4)          współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej.

5)          rozpatrywanie skarg, wniosków i interpelacji.

6)          opracowywanie propozycji wieloletnich programów rozwoju w zakresie swojego działania.

7)          przygotowywanie materiałów na sesje Rady Miejskiej oraz posiedzenia komisji Rady Miejskiej, w tym projektów uchwał.

8)          przygotowywanie okresowych analiz, informacji  i sprawozdań.

9)          zabezpieczenie przed kradzieżą i zniszczeniem powierzonego sprzętu biurowego.

10)      niezwłoczne informowanie referatu wymiaru podatków i opłat o wszelkich zdarzeniach powziętych w trakcie załatwiania spraw służbowych mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub zmieniającego wysokość podatku.

 

§ 7

 

Referat Ogólno-Organizacyjny Obsługi Samorządowej i Kadr

Zadania własne

1.     Zapewnienie sprawnej organizacji Urzędu w tym:

a)     opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i Miasta, kontrola jego funkcjonowania, przedstawianie wniosków usprawniających, wynikających z tej kontroli,

b)    sprawowanie nadzoru nad stosowaniem instrukcji kancelaryjnej w Urzędzie,

c)     podejmowanie czynności zabezpieczających realizację uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza poprzez niezwłoczne przekazywanie ich kierownikom referatów i samodzielnym stanowiskom oraz powodowanie ich terminowego załatwiania,

d)    prowadzenie wykazu obowiązujących przepisów prawa miejscowego,

e)     organizacja przyjmowania i załatwiania interesantów  zgłaszających się do Burmistrza, Zastępcy Burmistrza i Sekretarza w sprawach skarg i wniosków,

2.     Prowadzenie spraw w zakresie kadr i szkolenia.

3.     Nadzór, koordynowanie i kontrola rozpatrywania skarg i wniosków.

4.     Wdrażanie informatyki do pracy Urzędu.

5.     Prowadzenie kancelarii.

6.     Prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu Gminy i Miasta, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, pracowników jednostek organizacyjnych Gminy za wyjątkiem pracowników Miejskiego Zakładu Komunalnego i placówek oświatowych.

7.     Zapewnienie prawidłowej obsługi Obywateli przez Urząd.

8.     Pisanie protokółów z sesji Rady Miejskiej, posiedzeń komisji stałych i doraźnych Rady Miejskiej oraz z narad pracowniczych.

9.     Planowanie i ewidencja urlopów wypoczynkowych pracowników Urzędu.

10. Kontrola czasu pracy pracowników Urzędu.

11. Prowadzenie archiwum Urzędu, jednostek organizacyjnych Gminy za wyjątkiem Miejskiego Zakładu Komunalnego.

12. Zaopatrzenie Urzędu w sprzęt biurowy, materiały biurowe, środki czystości.

13. Zapewnienie prawidłowych warunków pracy /bhp i p. poż./.

14. Zaopatrywanie w opał budynków administracyjnych Urzędu.

15. Zapewnienie czystości w budynkach Urzędu i na zewnątrz.

16. Obsługa samochodu osobowego Urzędu.

17. Prowadzenie ewidencji wyposażenia.

18. Prowadzenie magazynu Urzędu.

19. Obsługa kserokopiarki.

20. Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem urządzeń technicznych w budynkach administracyjnych Urzędu Gminy i Miasta.

 

§ 8

 

Stanowisko ds. Obsługi Prawnej.

Zadania własne.

1.     Obsługa prawna i zapewnienie działania Urzędu z przepisami prawa, w tym:

a)     opracowywanie pod względem prawnym i redakcyjnym aktów prawnych, uchwał i zarządzeń,

b)    obsługa prawna:

-         organów Gminy,

-         referatów i poszczególnych samodzielnych stanowisk w Urzędzie Gminy i Miasta oraz jednostek organizacyjnych Gminy.

2.     Nadzór nad stosowaniem przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

3.     Opiniowanie projektów umów i porozumień.

4.     Wydawanie opinii prawnych dotyczących rozwiązywania z pracownikami umów o pracę.

5.     Wydawanie opinii prawnych w sprawach przyznawania nagród jubileuszowych pracownikom Urzędu Gminy i Miasta i jednostek organizacyjnych Gminy.

6.     Szkolenie pracowników Urzędu Gminy i Miasta w zakresie obowiązujących przepisów.

7.     Prowadzenie spraw sądowych w zakresie spraw majątkowych Gminy, pracowniczych Urzędu Gminy i Miasta.

8.     Wykonywanie innych czynności przewidzianych w przepisach obsługi prawnej.

9.     W sprawach ważnych dla organów Gminy i Urzędu Gminy i Miasta wydanie opinii  prawnej przez Radcę następuje w formie pisemnej.

 

§ 9

 

Referat Księgowości Budżetowej.

Zadania własne

1.     Opracowywanie projektu budżetu oraz   wykonawczego budżetu.

2.     Zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb Gminy dochodami własnymi oraz innymi przychodami.

Przekazywanie kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy wytycznych do opracowania jednostkowych planów finansowych.

3.     Analiza wykonania budżetu Gminy oraz wnioskowania w sprawach zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami.

4.     Prowadzenie obsługi kasowej i księgowej Urzędu Gminy i Miasta , Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Bibliotek i Sportu oraz Gospodarstwa Pomocniczego d/s Utrzymania Obiektów Mienia Komunalnego.

5.     Nadzór i kontrola nad działalnością finansową Miejskiego Zakładu Komunalnego, placówek oświatowych, organizacji społecznych i stowarzyszeń w zakresie prawidłowości i wykorzystaniu dotacji przyznanych z budżetu Gminy.

6.     Przyjmowanie  i kontrola sprawozdań przekazywanych przez jednostki organizacyjne Gminy oraz sporządzania sprawozdań zbiorczych z wykonania budżetu Gminy.

7.     Prowadzenie księgowości analitycznej dochodów, wydatków i kosztów na podstawie jednostkowych planów finansowych do Urzędu Gminy i Miasta, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Bibliotek i Sportu, Gospodarstwa Pomocniczego ds. Utrzymania Obiektów Mienia Komunalnego, inwestycji, funduszy celowych oraz zadań zleconych Gminy.

8.     Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Wydziałem Finansowym Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, Urzędem Skarbowym w Radomsku.

9.     Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

10. Ewidencja księgowości i egzekucja należności gminnych  nie podatkowych wynikających z umów cywilno-prawnych i decyzji administracyjnych.

11. Niezwłoczne zawiadamianie właściwych referatów, samodzielnych stanowisk w Urzędzie Gminy i Miasta, kierowników jednostek organizacyjnych o zaległościach w regulowaniu należności niepodatkowych.

 

§ 10

 

Referat Wymiaru Podatków i Opłat.

Zadania własne

1.     Opracowywanie projektów decyzji  w sprawie wymiaru podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie.

2.     Zbieranie materiałów informacyjnych dla celów wymiaru podatków i opłat.

3.     Opracowywanie projektów decyzji w sprawie ulg i umorzeń należności podatkowych.

4.     Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym.

5.     Prowadzenie rachunkowości podatku rolnego.

6.     Prowadzenie rachunkowości  podatków i opłat.

7.     Prowadzenie egzekucji administracyjnej zaległości z tytułu podatku rolnego oraz podatków i opłat w granicach uprawnień.

 

§ 11

 

Referat Planowania Przestrzennego, Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego.

 Zadania własne

1.     Przygotowywanie inwestycji i nadzór nad ich realizacją.

2.     Zarządzanie siecią dróg gminnych, ulic i chodników.

3.     Prowadzenie ewidencji dróg gminnych.

4.     Przygotowywanie projektów zezwoleń o umieszczaniu reklam i nadzór nad ich prawidłowym ustawieniem.

5.     Nadzór nad właściwą eksploatacją /bieżące i kapitalne remonty/ dróg gminnych.

6.     Opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego.

7.     Prowadzenie aktualizowanego rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, gromadzenia materiałów związanych z tymi planami oraz przechowywanie oryginałów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego również uchylonych i nieobowiązujących.

8.     Ustalanie w drodze decyzji i pobieranie jednorazowej opłaty w przypadkach zbywania nieruchomości , której cena wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

9.     Orzekanie w drodze decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu, dla których plan zagospodarowania przestrzennego ustala inne przeznaczenie.

10. Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

11. Prowadzenie rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

12. Sporządzanie ofert zakładów pracy do podjęcia współpracy.

13. Sporządzanie kart obiektowych jako ofert do podjęcia działalności.

14. Przedkładanie ofert do wojewódzkiej kartoteki przedsiębiorczości.

15. Przedkładanie ofert w wydawnictwach kontaktowych podmiotów gospodarczych.

16. Udział w targach przedsiębiorczości.

17. Przygotowywanie projektów zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytku w nagłych przypadkach i niezwłocznego zawiadomienia o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

18. Zgłaszanie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków.

19. Składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych oraz kolekcji.

20. Przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada cechy zabytku.

21. Zawiadomienie wojewódzkiego konserwatora zabytków o otrzymaniu wiadomości o znalezieniu lub odkryciu przedmiotu archeologicznego lub wykopaliska.

22. Działanie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej.

 

Zadania zlecone

1.     Przyjmowanie w zarząd zabytku nieruchomego.

 

§ 12

 

Referat Nadzoru Komunalnego Gospodarowania Nieruchomościami Gminy, Ochrony Środowiska i Rolnictwa.

Zadania własne

1.     Nadzór, organizowanie, sprzedaż i wydzierżawianie gruntów oraz budynków stanowiących własność Gminy.

2.     Nadzór nad właściwą eksploatacją /bieżące i kapitalne remonty/ nieruchomości budynkowych stanowiących mienie komunalne.

3.     Zagospodarowanie gruntów stanowiących mienie komunalne pozostające w zarządzie miejskim.

4.     Umieszczanie i utrzymywanie tabliczek z nazwami ulic i placów, oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi.

5.     Prowadzenie spraw z zakresu nazewnictwa ulic i placów.

6.     Tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy miasta i wsi.

7.     Zatwierdzanie statutów spółek, wspólnot gruntowych oraz ich zmian.

8.     Przygotowywanie terenów pod ogrody działkowe.

9.     Utrzymywanie zieleni i czystości.

10. Nadzór nad utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń komunalnych w mieście i na wsiach.

11. Opracowanie i nadzór nad realizacją programu estetyzacji.

12. Opiniowanie rocznych planów łowieckich.

13. Współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckim obszarów gminy, w szczególności zaś w zakresie ochrony zwierzyny bytującej na jej terenie.

14. Opiniowanie wydzierżawiania obwodów łowieckich.

15. Prowadzenie mediacji dla polubownego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego wynagradzania szkód wyrządzonych przez zwierzynę łowną lub przy wykonywaniu polowania.

16. Uzgadnianie wniosków dotyczących uznania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa za ochronne.

17. Przeznaczanie gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego do zalesienia i opiniowanie wniosków właścicieli gruntów dotyczących dotacji do zalesień.

18. Wykładanie projektów planów urządzania lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa do wglądu w siedzibie Urzędu Gminy i Miasta.

19. Zagospodarowywanie wspólnot gruntowych.

20. Współpraca z rolnikami i organizacjami rolniczymi.

21. Przygotowywanie projektów ugod w sprawach zmian stosunków wodnych.

22. Nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem lub zabronienie wprowadzania ścieków do wód nienależycie oczyszczonych.

23. Wydawanie ograniczeń wynikających z ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska.

24. Wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości.

25. Ustanawianie ograniczeń, co do czasu pracy lub korzystania z urządzeń  technicznych oraz środków transportu stwarzających dla środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji.

26. Zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie  porządku i czystości.

27. Nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonania czynności ograniczających uciążliwości dla środowiska.

28. W wypadku niezastosowania się użytkownika maszyny lub urządzenia technicznego do ograniczenia uciążliwości dla środowiska zobowiązanie go do unieruchomienia maszyny lub urządzenia technicznego.

29. Wyznaczanie obszarów chronionego krajobrazu.

30. Wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew i krzewów.

31. Wprowadzanie ochrony indywidualnej w drodze uznawania za pomniki przyrody stanowiska, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespół przyrodniczo-krajobrazowy.

32. Organizowanie szkoleń specjalistycznych dla rolników.

33. Organizowanie wycieczek do rejonów specjalizujących się w uprawach.

34. Wydawanie opinii do koncesji.

35. Wydawanie pozwoleń na utrzymywanie psów z wykazu ras psów uznawanych za agresywne.

36. Prowadzenie kroniki gminy.

37. Przyjmowanie zeznań świadków w sprawach zatrudnienia w przypadku braku dokumentów.

38. Wydawanie zaświadczeń w oparciu o zeznania świadków.

 

Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej

 

1.     Sprzedaż i wydzierżawianie gruntów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

2.     Organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.

3.     Przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniach o zachorowaniu lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zaraźliwą.

4.     Wyznaczanie biegłych do wyceny zwierząt zabitych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej.

5.     Podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub do wiadomości publicznej o zarządzeniach przez państwowego lekarza weterynarii tymczasowych środkach w celu umiejscowienia choroby i dopilnowania ich wykonania.

6.     Ochrona gruntów rolnych i leśnych.

7.     Ustanowienie parku wiejskiego, określenie jego granicy oraz sposoby wykonywania ochrony.

8.     Możliwość uznania za park wiejski terenów, na których znajduje się starodrzew.

 

§ 13

 

Referat Spraw Obywatelskich

Zadania własne

1.     Zapewnienie funkcjonowania straży pożarnych.

2.     Współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w zakresie szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych.

3.     Koordynowanie czasu otwarcia placówek handlowych i usługowych.

4.     Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży.

5.     Zbieranie artykułów do gazety samorządowej, jej poligrafia i kolportaż.

 

 

Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej

1.     Ewidencjonowanie działalności gospodarczej.

2.     Sprawowanie nadzoru nad siecią placówek handlowych i usługowych.

3.     Organizowanie obrony cywilnej na terenie Gminy i reagowanie kryzysowe w przypadkach nadzwyczajnych zagrożeń.

4.     Organizowanie i prowadzenie rejestracji przedpoborowych i poboru.

5.     Wydawanie decyzji o przedterminowym zwalnianiu żołnierzy służby wojskowej i uznawanie za jedynego żywiciela rodziny.

6.     Prowadzenie spraw ochrony tajemnicy państwowej i służbowej.

7.     Prowadzenie kancelarii tajnej.

8.     Prowadzenie spraw związanych z akcją kurierską oraz świadczeń na rzecz obrony.

9.     Prowadzenie ewidencji ludności i wydawanie dowodów tożsamości.

10. Przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych.

 

§ 14

 

Urząd Stanu Cywilnego

Zadania zlecone z administracji rządowej

 

1.     Przyjmowanie oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego  przed kierownikiem USC.

2.     Sporządzanie aktów stanu cywilnego /urodzeń, małżeństw, zgonów/.

3.     Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa w formie wyznaniowej ze skutkiem cywilnym.

4.     Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa przez obywatela polskiego za granicą.

5.     Wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego.

6.     Unieważnienie, prostowanie błędów pisarskich, ustalanie treści, odtworzenie i uzupełnianie aktu stanu cywilnego.

7.     Transkrypcja aktu.

8.     Przyjmowanie oświadczeń małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.

9.     Przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka.

10. Wydawanie decyzji zezwalającej na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu wyczekiwania.

11. Nanoszenie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego na podstawie wyroków sądowych i decyzji administracyjnych.

12. Należyte prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, zabezpieczenie przed uszkodzeniem, zniszczeniem, kradzieżą.

13. Przekazywanie Archiwum Państwowym ksiąg stanu cywilnego po upływie 100 lat.

14. Prowadzenie akt zbiorowych.

 

§ 15

 

Stanowisko ds. oświaty

    Zadania własne

 

1.     Nadzór nad przygotowaniem projektów organizacyjnych i budżetów przez Gimnazjum, szkoły podstawowe i przedszkola.

2.     Opracowywanie analizy z wykonania budżetu oraz dokonywanie bieżącej oceny realizacji wydatków w Gimnazjum, szkołach podstawowych i przedszkolach, a następnie przedstawianie ich organom Gminy.

3.     Nadzór nad realizacją zadań inwestycyjno-remontowych w Gimnazjum, szkołach podstawowych i przedszkolach.

4.     Nadzór nad właściwym i terminowym sporządzaniem sprawozdań przez Gimnazjum, szkoły podstawowe i przedszkola.

5.     Współdziałanie z dyrektorem Gimnazjum, dyrektorami szkół podstawowych i przedszkoli w zakresie prowadzenia spraw kadrowych i udzielanie im w tym zakresie  merytorycznej pomocy.

6.     Współpraca z Kuratorem Oświaty w zakresie edukacyjnej i wychowawczej działalności Gimnazjum, szkół podstawowych i przedszkoli.

7.     Organizowanie dowozu dzieci do Gimnazjum i szkół podstawowych.

8.     Prowadzenie spraw związanych z organizacją sportu szkolnego.

 

§ 16

 

Stanowisko ds. kontroli zakładów i jednostek budżetowych

1.     Przeprowadzanie kontroli w zakładach i jednostkach budżetowych Gminy w zakresie:

-         spraw organizacyjnych i statutowych,

-         stosowania przepisów kpa przy załatwianiu indywidualnych spraw obywateli.

2.     Przeprowadzanie kontroli w zakładach i jednostkach budżetowych Gminy prowadzących samodzielnie księgowość budżetową w zakresie:

-         prowadzenia księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości,

-         prawidłowości wykorzystania środków budżetowych,

-         terminowości sporządzania sprawozdań,

-         przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych,

-         przestrzegania limitu zużycia opału, energii elektrycznej, wody i ścieków.

3.     Przeprowadzanie kontroli w organizacjach społecznych w zakresie wykorzystania  dotacji otrzymywanych z budżetu Gminy.

4.     Nadzór nad prawidłowym stosowaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.

 

§ 17

 

V.              Zasady i tryb opracowywania i wydawania aktów prawnych.

 

1.     Organy Gminy wydają akty prawne powszechnie obowiązujące na terenie Gminy / przepisy gminne/ w formie uchwał i zarządzeń.

2.     Akty prawne ustanawiają:

a)     Rada Miejska w formie uchwał,

b)    Burmistrz w formie zarządzeń.

3.     Projekty aktów wymienionych w ust.2 przygotowują właściwe kompetentne referaty i samodzielne stanowiska.

4.     Referaty, samodzielne stanowiska przygotowujące projekty aktów, o których mowa wyżej przedstawiają je do zaopiniowania:

a)     radcy prawnemu Urzędu,

5.     W miarę potrzeby projekty aktów prawnych powinny być konsultowane z przedstawicielami organizacji społecznych, związków zawodowych i innych.

 

 

 

§ 18

 

1.     Urząd Gminy i Miasta prowadzi rejestr i zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu.

 

§ 19

 

1.     Przepisy gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób miejscowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie, chyba, że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.     W zakresie określonym ustawą przepisy gminne ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

 

 

VI.           Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli

 

§ 20

 

1.     Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego i przepisach szczegółowych.

2.     Pracownicy Urzędu są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego.

3.     Odpowiedzialność  za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponosi Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik oraz kierownicy referatów zgodnie z ustalonymi zakresami czynności.

4.     Kontrolę działań referatów i samodzielnych stanowisk w zakresie załatwiania skarg, wniosków i interwencji sprawuje Referat Ogólno-Organizacyjny, Obsługi Samorządowej i Kadr.

 

§ 21

 

1.     Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks postępowania administracyjnego i instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczegółowe dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.

 

 

 

 

§ 22

 

1.     Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorek każdego tygodnia w godzinach od 900 do 1500 , a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego zastępca.

2.     Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia w ramach swoich godzin pracy.

3.     Kierownicy referatów oraz pracownicy samodzielnych stanowisk przyjmują interesantów w ciągu dnia pracy Urzędu.

 

 

VI. Organizacja i tryb wykonywania kontroli

 

§ 23

 

1.     Zadaniem kontroli jest w szczególności:

a)     stwierdzenie zgodności działania kontrolowanej jednostki z przepisami prawa,

b)    badanie efektywności działania,

c)     ujawnianie niewykorzystanych rezerw i niegospodarności,

d)    ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości,

e)     wskazanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie ujawnionych nieprawidłowości i uchybień.

2.     System kontroli obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.

3.     Kontrolę zewnętrzną  w zakładach i jednostkach budżetowych podległych Gminom wykonuje zatrudniony na stanowisku ds. kontroli zakładów i jednostek budżetowych pracownik oraz pracownicy poszczególnych stanowisk.

4.     Kontrolę wewnętrzną wykonuje:

a)     Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik w stosunku do pracowników bezpośrednio im podległym,

b)    pracownik zatrudniony na stanowisku ds. kontroli zakładów i jednostek budżetowych na zlecenie Burmistrza.

 

 

§ 24

 

1.     Koordynację działalności kontrolnej w Urzędzie sprawuje Sekretarz i Skarbnik Gminy i Miasta.

2.     Działalność kontrolna Urzędu oparta jest na półrocznych planach kontroli.

3.     Plan kontroli określa w szczególności:

a/ tematykę kontroli,

b/ rodzaj kontroli,

c/ termin przeprowadzenia kontroli,

d/ osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie kontroli.

 

§ 25

 

Szczegółowe zasady oraz tryb organizacji wykonywania kontroli określa w drodze zarządzenia Burmistrz.

 

 

VII.       Podstawowe zasady planowania pracy w Urzędzie

 

§ 26

 

1.     Planowanie pracy w Urzędzie ma charakter zadaniowy, służy sprecyzowaniu zadań nałożonych na referaty i poszczególne stanowiska organizacyjne Urzędu oraz wytyczeniu i koordynacji przedsięwzięć zmierzających do realizacji tych zadań.

2.     Podstawę planowania działalności Urzędu stanowią zadania nie mające charakteru czynności rutynowych powtarzalnych, a dających się określić w horyzoncie czasowym wynikającym w szczególności z:

a)     zadań własnych Gminy i zadań zleconych w zakresie administracji rządowej,

b)    uchwał Rady Miejskiej,

c)     postulatów zgłoszonych radnym przez wyborców, rozpatrywanych przez organy Gminy i przyjętych przez nie do realizacji,

d)    następstw czynności podjętych przez Burmistrza  w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego należących do kompetencji Gminy,

e)     budżetu Gminy,

f)      uchwał i postanowień Starostwa Powiatowego i Sejmiku Samorządowego dotyczących Gminy.

 

 

VIII.     Tryb przygotowywania materiałów na sesje Rady Miejskiej

 

§ 27

 

1.     Kierownicy referatów, poszczególne stanowiska, kierownicy jednostek i zakładów budżetowych, materiały na sesję Rady Miejskiej przygotowują w oparciu o :

a)     półroczne plany pracy Rady,

b)    polecenia Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Gminy w odniesieniu do spraw nie ujętych w planie pracy,

c)     własną inicjatywę w odniesieniu do spraw, których to do rozstrzygnięcia kompetentna jest Rada Miejska,

d)    wnioski stałych i doraźnych komisji Rady Miejskiej.

2.     Kierunki, co do treści i formy materiałów określa przełożony.

3.     Przygotowany materiał  przedstawiony zostaje Burmistrzowi.

4.     Burmistrz po zapoznaniu się z materiałem, może spowodować dokonanie zmian, a następnie ostateczna treść przekazuje do zaopiniowania komisjom Rady.

5.     Materiały na sesji Rady Miejskiej przedstawiają: Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik, kierownicy referatów, kierownicy jednostek i zakładów budżetowych oraz upoważnieni pracownicy samodzielnych stanowisk.

6.     Za treść przygotowanych materiałów odpowiedzialni są:

Sekretarz i Skarbnik, kierownicy referatów, kierownicy jednostek i zakładów budżetowych oraz pracownicy samodzielnych stanowisk.

7.     Termin przygotowania materiałów wynosi co najmniej 3 dni przed posiedzeniem komisji stałych Rady.

8.     Materiały na sesje przedkładają kierownicy jednostek i zakładów budżetowych, kierownicy referatów oraz pracownicy poszczególnych samodzielnych stanowisk po akceptacji Burmistrza w odpowiednich ilościach egzemplarzy do Referatu Ogólno-Organizacyjnego Obsługi Samorządowej i Kadr i są udostępniane co najmniej 10 dni przed sesją.

9.     Koordynację przygotowań materiałów na sesję prowadzi Sekretarz Gminy i Miasta.

10. O podjętych rozstrzygnięciach Rady Miejskiej Referat Ogólno -Organizacyjny Obsługi Samorządowej i Kadr niezwłocznie zawiadamia kompetentne referaty, samodzielne stanowiska i kierowników jednostek i zakładów budżetowych Gminy.

 

 

IX.            Zasady podpisywania  pism i decyzji

 

§ 28

 

1.     Organizację prac kancelaryjnych w Urzędzie określa Instrukcja Kancelaryjna ustalona przez Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędach gmin,

2.     W zakresie dotyczącym podejmowania rozstrzygnięć i podpisywania pism również określa niniejszy regulamin.

 

 

§ 29

 

1.     Rozstrzygnięcia podejmują:

a)     Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik w granicach dokonanego podziału zadań i udzielonych uprawnień,

b)    podjęcie rozstrzygnięcia oznacza podpisanie dokumentu,

2.     Burmistrz osobiście podpisuje:

a)     zarządzenia,

b)    dokumenty kierowane do Najwyższej Izby Kontroli,

c)     dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,

d)    odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące bezpośrednio podległych mu osób,

e)     odpowiedzi na interpelacje i wnioski posłów i radnych,

f)      inne pisma /dokumenty/ , które zastrzegł sobie odrębnymi decyzjami i poleceniami służbowymi,

3.     W przypadku nieobecności Burmistrza dokumenty wymienione w punkcie 2 podpisuje Zastępca Burmistrza, a w przypadku jego nieobecności Sekretarz Gminy i Miasta.

4.     Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik podpisują pozostałe sprawy wchodzące w skład podległych im referatów i stanowisk pracy.

5.     Burmistrz może upoważnić kierowników referatów oraz pracowników do podpisywania decyzji, pism i dokumentów.

 

§ 30

 

1.     Kierownicy referatów i pracownicy Urzędu parafują przez siebie przygotowane pisma. Przez „parafowanie” należy rozumieć podpisywanie projektu dokumentu urzędowego lub korespondencji przez pracownika bezpośrednio załatwiającego sprawę.

 

 

X.              Sprawowanie nadzoru nad referatami i samodzielnymi stanowiskami oraz jednostkami organizacyjnymi.

 

 

§ 31

 

Burmistrz Gminy i Miasta sprawuje nadzór nad:

1.     Stanowiskiem ds. obsługi prawnej.

2.     Referatem Planowania Przestrzennego, Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego.

3.     Urzędem Stanu Cywilnego.

4.     Stanowiskiem ds. oświaty.

5.     Stanowiskiem ds. kontroli zakładów i jednostek budżetowych.

 

§ 32

 

Zastępca Burmistrza sprawuje nadzór nad:

1.     Referatem Nadzoru Komunalnego, Gospodarowania Nieruchomościami Gminy, Ochrony Środowiska i Rolnictwa.

2.     Miejskim Zakładem Komunalnym.

3.     Gospodarstwem Pomocniczym ds. Utrzymania Obiektów Mienia Komunalnego.

 

§ 33

 

Sekretarz Gminy i Miasta sprawuje nadzór nad:

 

1.     Referatem Ogólno-Organizacyjnym Obsługi Samorządowej i Kadr.

2.     Referatem Spraw Obywatelskich.

3.     Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

 

§ 34

 

Skarbnik Gminy i Miasta sprawuje nadzór nad:

1.     Referatem Księgowości Budżetowej.

2.     Referatem Wymiaru Podatków i Opłat.

 

§ 35

 

XI.           Przepisy końcowe.

 

Zmiana regulaminu wymaga wydania zarządzenia przez Burmistrza o zmianie regulaminu.

Zmiany wchodzą w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w dzienniku Urzędowym województwa Łódzkiego.