Innowacje pedagogiczne
Nauczanie gry w szachy W roku szkolnym 2018/19 dla uczniów klasy I d wprowadzone zostało nauczanie gry w szachy. Zajęcia początkowo mają formę zabawową, a następnie przeradzać się będą w umiejętność nabywania zasad zdrowej rywalizacji. Zajęcia mają na celu wprowadzenie zasad poruszania się figur (bierek) na szachownicy oraz samodzielnego poszukiwania taktyki i możliwości dania mata. Ważne jest, aby uczniowie potrafili przyjmować sukcesy i porażki współzawodnicząc w mini rozgrywkach szachowych między sobą. Głównym założeniem programu jest wspomaganie edukacji matematycznej u najmłodszych, ukierunkowanie ucznia do rozwoju samodzielnego myślenia podczas gry w szachy, pomaganie mu w tworzeniu ustawień taktycznych w celu obrony i ataku figurami w kierunku przeciwnika. Ważne jest też, aby uczniowie dzięki grze potrafili akceptować i szanować swoich kolegów i koleżanki z różnych grup społecznych. A więc nabycie przez nich umiejętności integrowania się niezależnie od statusu społecznego ucznia. Program ma za zadanie zachęcić do nauki wszystkich uczniów biorących udział w projekcie. Ważnym elementem całego przedsięwzięcia będzie angażowanie i zachęcanie uczniów do nowych rozwiązań w zagospodarowaniu czasu wolnego, a także samokontroli i oceny własnych osiągnięć prowadzących do sukcesu. „Edukacja przez szachy” wspomaga rozumne zachowania ucznia w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku, wytrwałości przy wykonywaniu zadań. Gra w szachy uczy współpracy w zabawie i nauce szkolnej, w sytuacjach życiowych, przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej. Zgodnie z założeniami innowacji, w szkole prowadzone są zajęcia „Edukacja przez szachy”, w zakresie 2 godzin tygodniowo.
|