Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa w strukturze administracji szczebla powiatowego, realizuje jedno z zadań powiatowych: "Art. 4. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: (...) 18) ochrony praw konsumenta," ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r tekst jednolity /Dz. U. z 2001r Nr 142, poz.1592/
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z dnia 15 grudnia 2000r (tekst jednolity) /Dz. U. z 2003r Nr 86 poz.804 ze zmianami/ określa przez kogo jest wykonywane ww. zadanie powiatowe: Art. 34. 1. Zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów wykonuje powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, zwany dalej "rzecznikiem konsumentów".
Formalnoprawne podstawy działania instytucji i wymogi dotyczące osoby sprawującej funkcję rzecznika konsumentów:
Art. 35. 1. Rzecznika konsumentów powołuje i odwołuje rada powiatu lub rada miasta na prawach powiatu, zwana dalej "radą". 2. Rzecznika konsumentów powołuje się spośród osób z wyższym wykształceniem, w szczególności prawniczym lub ekonomicznym, i z co najmniej pięcioletnią praktyką zawodową. podstawa prawna: ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z dnia 15 grudnia 2000r (tekst jednolity) /Dz. U. z 2003r Nr 86 poz.804 ze zmianami/
W myśl powyższego przepisu rzecznik konsumentów został powołany: Uchwałą Nr XXVII/175/05 Rady Powiatu Łosickiego z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie powołania Powiatowego Rzecznika Konsumentów i ustalenia wynagrodzenia.Stosownie do powyższych przepisów w powiecie łosckim instytucja rzecznika konsumentów funkcjonuje od 1 kwietnia 2001r.
|