wyszukiwanie zaawansowane

Strona Podmiotowa: Powiat Łosice

Dane szczegółowe rady

Informacje ogólne:

Nazwa organu: Rada Powiatu Łosickiego
Adres: ul. Narutowicza 6, 08-200 Łosice
Kod pocztowy: 08-200
Miejscowosć: Łosice

Dane teleadresowe:

Numer pokoju biura rady: 44
Dod. Info:
Telefon kierunkowy: 83
Telefon bezpośredni: 83 357 19 44
Telefon - centrala: 83 359 03 34
Telefon - wewnętrzny: 44
Fax: 83 359 03 34
Adres strony WWW: powiat.losice.pl
Adres poczty elektronicznej: [email protected]

Kompetencje rady:

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

(Dz.U. z 2019 r., poz.511)

(...)

Art.  9. 

1.  Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym.

2.  Kadencja rady trwa 5 lat, licząc od dnia wyborów.

3.  Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa odrębna ustawa.

4.  W skład rady powiatu wchodzą radni w liczbie piętnastu w powiatach liczących do 40 000 mieszkańców oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkańców, ale nie więcej niż dwudziestu dziewięciu radnych.

5.  W skład rady powiatu powstałego w wyniku połączenia powiatów w pierwszej kadencji wchodzą radni w liczbie piętnastu w powiatach liczących do 40 000 mieszkańców oraz po trzech na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkańców.

(…)

Art.  12. 

Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:

1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu;

2) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego;

3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu;

4) stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej;

5) uchwalanie budżetu powiatu;

6) rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu;

6a) rozpatrywanie raportu o stanie powiatu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania dla zarządu z tego tytułu;

7) podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami;

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:

a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady powiatu jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady powiatu,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

c) zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.),

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,

g) tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,

h) współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,

i) tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek;

8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5;

9) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

9a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych;

9b) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego;

9c) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

9ca) przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

9d) dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu;

10) podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu;

10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

11) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.

(...)

 

 

Kompetencje przewodniczącego rady:

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

(Dz.U. z 2019 r., poz.511)

(…)

Art. 14

(…)

3. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

(…)

Art. 19a. 

Przewodniczący rady powiatu w związku z realizacją swoich obowiązków może wydawać polecenia służbowe pracownikom starostwa wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane z funkcjonowaniem rady powiatu, komisji i radnych. W tym przypadku przewodniczący rady powiatu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników, o których mowa w zdaniu pierwszym.

(…)

Art. 25c

3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:

1) radny - przewodniczącemu rady powiatu;

2) starosta, przewodniczący rady powiatu - wojewodzie;

3) wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty - staroście.

(…)

5a. Jeżeli terminy określone w ust. 4 lub 5 nie zostaną dotrzymane, odpowiednio, przewodniczący rady powiatu, wojewoda lub starosta w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę, która nie złożyła oświadczenia do jego niezwłocznego złożenia wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.

 (…)

Art. 43

2. Akty prawa miejscowego podpisuje niezwłocznie po ich uchwaleniu przewodniczący rady powiatu i kieruje do publikacji.

(…)

 

 

USTAWA

z dnia 21 listopada 2008 r.

o pracownikach samorządowych

(Dz.U. z 2019 r., poz.1282)

 

(…)

Art.  9. 

2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec starosty, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady powiatu, a pozostałe czynności - wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu, z tym że wynagrodzenie starosty ustala rada powiatu, w drodze uchwały.

(…)

 

 

USTAWA

z dnia 21 sierpnia 1997 r.

o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej

przez osoby pełniące funkcje publiczne

(Dz.U. z 2017 r., poz.1393 ze zm.)

 

 

(…)

Art. 5  

3.  Jeżeli zakazy, o których mowa w art. 4, narusza członek zarządu województwa, powiatu lub związku metropolitalnego, skarbnik województwa, powiatu, gminy lub związku metropolitalnego, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego albo związku metropolitalnego odwołuje tę osobę z pełnionej funkcji najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym przewodniczący organu stanowiącego uzyskał informację o przyczynie odwołania.

(…)

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 31 lipca 2000 r.

w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych powiatu

(Dz.U. Nr 66, poz.799 ze zm.)  

 

 

§  1.

Podróżą służbową jest wykonywanie przez radnego zadania mającego bezpośredni związek z wykonywaniem mandatu, określonego przez przewodniczącego rady powiatu, poza miejscowością, w której znajduje się siedziba rady.

(…)

§  2.

1. Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa przewodniczący rady powiatu w poleceniu wyjazdu służbowego.

(…)

§  5.

1. Środek transportu właściwy do odbycia podróży służbowej określa przewodniczący rady powiatu w poleceniu wyjazdu służbowego.

(…)

3. Na wniosek radnego przewodniczący rady powiatu może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej pojazdem samochodowym niebędącym własnością powiatu. W takim przypadku radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu według stawek za jeden kilometr przebiegu, określonych przez radę powiatu na podstawie przepisów dotyczących warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

(…)

 

Statut Powiatu Łosickiego

przyjęty Uchwałą Nr VIII/38/2019 Rady Powiatu Łosickiego

z dnia 28 lutego 2019 r.

w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Powiatu Łosickiego

(Dz.Urz.Woj.Maz.poz.3138)

 

 

 

(…)

§ 3.

  1. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.

 

(…)

§ 8.

  1. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z przyjętym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
  2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
  3. Czas wystąpienia radnego, któremu udzielono głosu, nie może przekraczać 5 minut w każdym punkcie porządku obrad.
  4. Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.
  5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spoza składu Rady Powiatu, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu, wyłącznie w punkcie „sprawy różne”, w sprawach dotyczących kompetencji Rady.

§ 9.

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, ustala przerwy w obradach sesji i czas ich trwania, z zastrzeżeniem § 4 ust. 3.
  2. Jeżeli forma lub treść  wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji albo narusza dobra osobiste innych osób, Przewodniczący po zwróceniu uwagi, odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
  3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji Rady.
  4. Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

 

§ 10.

  1. Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
  2. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
  1. sprawdzenia quorum;
  2. zmiany lub uzupełnienia porządku obrad;
  3. zakończenia wystąpień;
  4. zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
  5. zarządzenia przerwy;
  6. odesłania projektu uchwały do komisji;
  7. przeliczenia głosów;
  8. przestrzegania regulaminu obrad.

§ 11.

  1. Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, Przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi  zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
  2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

§ 12.

  1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić :
  1. co najmniej 4 radnych;
  2. Przewodniczący;
  3. klub;
  4. komisja;
  5. Zarząd;
  6. grupa co najmniej 300 mieszkańców Powiatu Łosickiego na zasadach określonych odrębną uchwałą.
  1. Zarząd, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może wnosić projekty uchwał z pominięciem terminu określonego w ust.2, z zachowaniem art. 15 ust. 9 ustawy o samorządzie powiatowym.
  2. Przewodniczący przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i Zarządowi.

 

(…)

§ 14.

  1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.
  2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.

§ 15.

  1. Głosowanie jawne odbywa się w taki sposób, że radny, głosując za pomocą urządzenia umożliwiającego sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowania, opowiada się „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, jest „przeciw” czy „wstrzymuje się” od głosu, dodatkowo sygnalizując sposób głosowania poprzez podniesienie ręki.

   1a.Głosowanie imienne, odbywa się w taki sposób, że radny po wywołaniu kolejno w porządku alfabetycznym z listy przez Przewodniczącego Rady, wypowiada się, czy jest „za” uchwałą, kandydaturą lub   

         wnioskiem, jest „przeciw”, czy „wstrzymał się” od głosu”.

    2.  Przewodniczący, przy pomocy Wiceprzewodniczących przeprowadza głosowanie jawne, oblicza głosy i ogłasza jego wyniki.

    3. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

(…)

§ 41.

  1. Starosta udostępnia dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych na wniosek, w obecności pracownika, w godzinach pracy urzędu.  
  2. Wniosek o udostępnienie protokołów z posiedzeń Rady Powiatu i Komisji Rady Powiatu składa się do Przewodniczącego Rady. Udostępnienie protokołów następuje jak w ust. 1.

(…)

 

    Informacje systemowe

Osoba odpowiedzialna za udostępnienie informacji w BIP Iwona Wierzbicka
Osoba odpowiedzialna za wytworzenie lub treść informacji Iwona Wierzbicka
Data wytworzenia informacji 2003-11-19
Data udostępnienia informacji 2003-11-19