wyszukiwanie zaawansowane

Strona Podmiotowa: Urząd Miejski w Pajęcznie

Szczegóły informacji:

Zgromadzenia publiczne

Data: 2020-05-14
Autor: Karolina Wybraniec-Kapela
Treść informacji / streszczenie:

Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym

Zgromadzeniem jest zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu, w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych. Szczegółowo sprawy zgromadzeń reguluje ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 631).

Zamiar zorganizowania zgromadzenia wymaga zawiadomienia: organu gminy (w trybie zwykłym) albo wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego (w trybie uproszczonym).

 

Postępowanie zwykłe:

Organizator zgromadzenia zawiadamia organ gminy o zamiarze zorganizowania zgromadzenia w taki sposób, aby wiadomość dotarła do organu nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia, pisemnie, za pomocą faksu, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.344), zwanych dalej „środkami komunikacji elektronicznej”.

 

W zawiadomieniu o zamiarze zorganizowania zgromadzenia organizator zgromadzenia podaje:

1)  imię i nazwisko organizatora zgromadzenia, jego numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL,
2)  adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu umożliwiające kontakt
z nim, a w przypadku gdy organizatorem zgromadzenia jest osoba prawna lub inna organizacja – jej nazwę i adres siedziby oraz imię i nazwisko osoby wnoszącej zawiadomienie w imieniu organizatora zgromadzenia, jej numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu umożliwiające kontakt z tą osobą;
3)  imię i nazwisko przewodniczącego zgromadzenia, jego numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu umożliwiające kontakt z nim;
4) cel zgromadzenia, w tym wskazanie spraw publicznych, których ma dotyczyć zgromadzenie;
5)  datę, godzinę i miejsce rozpoczęcia zgromadzenia, przewidywany czas trwania, przewidywaną liczbę uczestników oraz ewentualną trasę przejścia ze wskazaniem miejsca zakończenia zgromadzenia;
6)  informację o środkach służących zapewnieniu pokojowego przebiegu zgromadzenia, o ile organizator zgromadzenia je zaplanował.

 

Do zawiadomienia o zamiarze zorganizowania zgromadzenia dołącza się:

1) pisemną zgodę na przyjęcie obowiązków przewodniczącego zgromadzenia w przypadku jego wyznaczenia;
2) zdjęcie organizatora zgromadzenia albo przewodniczącego zgromadzenia w przypadku jego wyznaczenia.

Powyższe zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia przyjmowane są w Urzędzie Miejskim w Pajęcznie, ul. Parkowa 8/12, 98-330 Pajęczno, pisemnie, za pośrednictwem faksu 34 311 21 35 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej [email protected].

Organ gminy wydaje decyzję o zakazie zgromadzenia nie później niż na 96 godzin przed planowaną datą zgromadzenia, jeżeli:

1) jego cel narusza wolność pokojowego zgromadzania się, jego odbycie narusza art. 4 lub zasady organizowania zgromadzeń albo cel zgromadzenia lub jego odbycie naruszają przepisy karne;
2) jego odbycie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach,
w tym gdy zagrożenia tego nie udało się usunąć w przypadkach, o których mowa w art. 12 lub art. 13.

Odwołanie od decyzji o zakazie zgromadzenia wnosi się bezpośrednio do sądu okręgowego
w terminie 24 godzin od jej udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji o zakazie zgromadzenia.

 

Postępowanie uproszczone:

Organizator zgromadzenia, którym w trybie uproszczonym może być wyłącznie osoba fizyczna, zawiadamia o zamiarze zorganizowania zgromadzenia wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego, nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 2 dni przed planowaną datą zgromadzenia.

Takie zgromadzenie można przeprowadzić pod warunkiem, że nie będzie powodować utrudnień w ruchu drogowym, a w szczególności powodować zmiany w jego organizacji.

Zawiadomienie o zgromadzeniu w trybie uproszczonym są przyjmowane przez Wojewódzkie
Centrum Zarządzania Kryzysowego w Łodzi
na poniższy nr faxu oraz adres e-mail.

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Łodzi e-mail: [email protected] Fax.: 42  664 14 01
następnie po spełnieniu wymogów formalnych są publikowane w
Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem  http://bip.lodzkie.eu/page/3982

 

Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym, składane w trybie uproszczonym, powinno zawierać następujące dane:

1) imię i nazwisko organizatora zgromadzenia, jego numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamościw przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, adres poczty elektronicznej i numer telefonu umożliwiające kontaktu z nim;
2) datę, godzinę i miejsce rozpoczęcia zgromadzenia, przewidywany czas trwania, przewidywaną liczbę uczestników oraz ewentualną trasę przejścia ze wskazaniem miejsca zakończenia zgromadzenia;
3) ewentualne zagrożenia, które w jego ocenie mogą pojawić się w trakcie zgromadzenia.
4) Organizator zgromadzenia zgłaszanego w trybie uproszczonym jest jednocześnie jego przewodniczącym.
 

Uwaga:

Zgromadzenie spontaniczne, które odbywa się w związku z zaistniałym nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej nie podlega obowiązkowi zawiadomienia.

Zasady powiadamiania o zamiarze zorganizowania zgromadzenia. Ustawa precyzuje zasady powiadamiania organów gminy o zamiarze zorganizowania zgromadzenia, a także przepisy odnoszące się do wydawania decyzji o zakazie zgromadzenia i odwoływania się od tej decyzji. W myśl ustawy przysługuje prawo do organizacji zgromadzenia w odpowiednim trybie:

Zwykły – zawiadomienie kierowane jest do gminy (najwcześniej na 30 dni – najpóźniej 6 dni przed datą zgromadzenia) – są to zgromadzenia, które mogą odbywać się na drogach publicznych (powodują utrudnienia w ruchu drogowym). Rejestracja zgromadzenia uwzględnia datę, godzinę i minutę wniesienia zawiadomienia. Organ gminy niezwłocznie udostępnia na BIP informację o miejscu i terminie zgromadzenia. Decyzję zakazującą organ gminy wydaje nie później niż 96 godzin przed datą zgromadzenia. Decyzję niezwłocznie udostępnia się w BIP. Organ gminy decyzję zakazującą przekazuje wraz z aktami sprawy właściwemu sądowi okręgowemu. Odwołanie od decyzji wnosi się bezpośrednio do sądu okręgowego w terminie 24 godzin od udostępnienia decyzji w BIP.

Uproszczony (tryb przyjmowania zawiadomienia) – jeżeli organizator zgromadzenia uzna, że planowane zgromadzenie nie będzie powodowało utrudnień w ruchu drogowym, a w szczególności nie będzie powodować zmian w jego organizacji. Organizator zawiadamia Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego (nie wcześniej niż 30 dni przed datą zgromadzenia i nie później niż na 2 dni przed datą zgromadzenia). Zawiadomienie można przekazać telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. WCZK niezwłocznie udostępnia na BIP informację o miejscu i terminie zgromadzenia oraz informuje właściwą Komendę Policji o zgromadzeniu.

W tym trybie organ gminy nie może wydać decyzji zakazującej na etapie rozpatrywania zawiadomienia tylko może rozwiązać je w trakcie przebiegu, jeżeli: zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach, powoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych lub narusza przepisy niniejszej ustawy albo przepisy karne, a organizator zgromadzenia, uprzedzony przez przedstawiciela organu gminy o konieczności rozwiązania zgromadzenia, nie rozwiązuje go. Zgromadzenie w trybie uproszczonym może rozwiązać organ gminy sam lub na wniosek policji.

 

Zgromadzenia spontaniczne – są to zgromadzenia, które nie mogą zakłócać zgromadzeń zwykłych i uproszczonych. Takie zgromadzenie może być rozwiązane przez funkcjonariusza właściwej Komendy Policji. Jest to „zgromadzenie, które odbywa się
w związku z zaistniałym, nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej”. Tego rodzaju zgromadzenie nie będzie objęte obowiązkiem uprzedniego złożenia zawiadomienia o zamiarze jego odbycia. Rozwiązanie to stanowi realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 września 2014 r.

 

 


 Załączniki

Załącznik nr: 0
oświadczenie przewodniczącego zgromadzenia [15 KB] , data ogłoszenia pliku: 2020-07-13
Załącznik nr: 0

    Informacje systemowe

Osoba odpowiedzialna za udostępnienie informacji w BIP Karolina Wybraniec-Kapela
Osoba odpowiedzialna za wytworzenie lub treść informacji Karolina Wybraniec-Kapela
Data wytworzenia informacji 2020-05-14
Data udostępnienia informacji 2020-05-14