Załącznik do uchwały Nr 26/V/2003

                                                                                                          Rady Miejskiej w Pajęcznie

                                                                                                          z dnia 27 lutego 2003 roku

 

 

 

 

STATUT  GMINY  PAJĘCZNO

 

ROZDZIAŁ  I

Postanowienia ogólne

 

§ 1. 1. Mieszkańcy Gminy Pajęczno stanowią wspólnotę samorządową.

2.      Gmina Pajęczno obejmuje terytorialnie obszar 113,7 km2.

3.      Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu.

4.      Siedzibą  Gminy jest miasto Pajęczno.

5.      Gmina nosi nazwę „Gmina i Miasto Pajęczno”.

6.      Gmina posiada osobowość prawną.

7.      Herbem Gminy i Miasta Pajęczno jest historyczny herb miasta.

8.      Gmina posługuje się pieczątką okrągłą z herbem i napisem w otoku „Gmina i Miasto Pajęczno”.

 

§ 2. Celem Gminy jest zaspakajanie potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

 

§ 3. Podstawowym zadaniem Gminy jest:

1)      organizowanie życia publicznego Gminy;

2)      reprezentowanie mieszkańców wobec organów państwa;

3)      wykonywanie administracji publicznej na własną odpowiedzialność, chyba, że ustawa wyraźnie stanowi inaczej;

4)      udostępnianie mieszkańcom Gminy obiektów, urządzeń kulturalnych, rekreacyjnych, oświatowych, gospodarczych i innych;

5)      dbanie o gospodarczy i społeczny rozwój Gminy.

 

§ 4. 1. Dla realizacji celów określonych w Statucie, Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej lub przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

2.      Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz z zakresu województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

3.      Zadania własne określa art.7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami). W szczególności zadania własne obejmuje sprawy:

1)      ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)      gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji  ruchu drogowego;

3)      wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwaniu i oczyszczaniu ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych, zaopatrzeniu w energię elektryczną i cieplna oraz gaz;

4)      lokalnego transportu zbiorowego;

5)      ochrony zdrowia;

6)      pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7)      gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8)      edukacji publicznej;

9)      kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

10)   kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11)  targowisk i hal targowych;

12)  zieleni gminnej i zadrzewień;

13)  cmentarzy gminnych;

14)  porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15)  utrzymania gminnych obiektów i  urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16)  polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17)  wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej;

18)  promocji gminy;

19)  współpracy z organizacjami pozarządowymi;

20)  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

§ 5. 1. Zadania zlecone Gminom zostały określone w ustawach.

2.      Do zadań zleconych należą w szczególności sprawy:

1)        przyjmowanie oświadczeń przewidzianych w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym, w tym o wstępowaniu w związek małżeński i uznaniu dziecka;

2)        akt stanu cywilnego;

3)        wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość;

4)        ewidencji ludności;

5)        powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w tym:

a)               udział w przygotowaniu poboru,

b)              tworzenie formacji obrony cywilnej,

c)               nakładanie obowiązków świadczeń osobistych i rzeczowych.

6)        ewidencjonowanie działalności gospodarczej;

7)        pomocy społecznej, w tym zakresie przyznawania zasiłków stałych i okresowych;

8)        dróg zakładowych;

9)        grobów i cmentarzy wojennych;

10)    udziału w zwalczaniu chorób zwierzęcych;

11)    zwalczaniu chorób, szkodników i chwastów;

12)    udziału w ochronie przeciwpożarowej.

 

§ 6. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  II

WŁADZE GMINY

 

O d d z i a ł   I

Przepisy ogólne

 

§ 7. 1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym /poprzez wybory i referendum/ lub za pośrednictwem organów gminy.

2.      W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą się wypowiedzieć w drodze referendum.

3.      Wyłącznie w drodze referendum rozstrzyga się sprawy:

1)        odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji;

2)        odwołania Burmistrza przed upływem kadencji;

3)        samoopodatkowania się.

4.      Zasady t tryb przeprowadzania referendum określa ustawa z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym.

 

§ 8. 1. Gmina działa poprzez swoje organy.

2.      Organami Gminy są:

1)        Rada Miejska;

2)        Burmistrz.

 

§ 9. 1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2.      Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów organów Gminy i komisji Rady.

3.      Zawiadomienia o terminie i przedmiocie obrad sesji powinny być podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i Miasta przy ul. Parkowej 8/12.

4.      Zawiadomienia o sesji Rady Miejskiej wywiesza się co najmniej na 7 dni przed planowanymi posiedzeniami.

5.      Zawiadomienia o posiedzeniach komisji Rady Miejskiej wywiesza się co najmniej na 3 dni przed posiedzeniami.

6.      Zawiadomienia z zachowaniem terminów zawartych w ust. 4 i 5 mogą być ogłaszane w sposób zwyczajowo przyjęty w lokalnej prasie a także wywieszone na słupach i tablicach ogłoszeniowych na terenie Gminy.

7.      Dokumenty o których mowa w ust. 2 lub potwierdzone kopie udostępnia się w obecności upoważnionego pracownika Urzędu Gminy i Miasta do nieodpłatnego, powszechnego wglądu w każdy roboczy poniedziałek w godzinach od 900 – 1200 w Urzędzie Gminy i Miasta przy ul. Parkowej 8/12 pokój 200.

8.      W zakresie udostępniania informacji niejawnych stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych.

 

§ 10.   1. Rada jest organem kontrolnym i stanowiącym w Gminie.

2.      Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:

1)        uchwalanie Statutu Gminy;

2)        ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działań oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3)        powoływanie i odwoływanie skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza;

4)        uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonywania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;

5)        uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6)        uchwalanie programów gospodarczych;

7)        ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizacje zadań przez te jednostki;

8)        podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9)        podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a)      określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,

b)      emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c)      zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d)      ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e)      zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Miejską,

f)        tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g)      określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h)      tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i)        ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym.

10)    określanie wysokości sumy do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11)    podejmowania uchwał w sprawach przyjęcia zadań o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a  ustawy o samorządzie gminnym;

12)    podejmowania uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13)    podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

14)    podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

15)    nadawania honorowego obywatelstwa Gminy;

16)    podejmowania uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

17)    stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Miejskiej.

 

 

§ 11.   1. Rada Miejska składa się z 15 radnych wybranych przez mieszkańców gminy zgodnie z ustawą z dniem 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw /Dz. U. Nr 95, poz. 602 z późniejszymi zmianami/.

2.      Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

3.      Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

4.      Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

5.      Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców postulaty i i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany z instrukcjami wyborców.

6.      Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady Miejskiej i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

7.      Radni mogą tworzyć kluby radnych.

8.      W skład Klubu radnych powinno wchodzić co najmniej trzech radnych.

9.      Utworzenie Klubu Radnych należy zgłosić Przewodniczącemu Rady Miejskiej w terminie 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

10.  Zgłoszenie utworzenia klubu powinno zawierać:

1)        imię i nazwisko przewodniczącego klubu;

2)        listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanej w klubie;

3)        nazwę klubu – jeżeli ją klub posiada.

11.  Działalność klubu nie może być finansowana z budżetu Gminy.

12.  Kluby Radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin Klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy.

13.  Przewodniczący Klubów Radnych są obowiązani przedłożyć Przewodniczącemu Rady regulamin Klubów w terminie 7 dni od ich uchwalenia.

14.  Przedstawiciele Klubów mogą przedstawiać stanowisko Klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

 

 

O d d z i a ł   II

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

 

§ 12.   1. Na pierwszej sesji po wyborach Rada Miejska wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2.      Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

3.      W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczących Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

4.      Nie podjęcie uchwały o której mowa w ust. 3 w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczących jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Miejską z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

5.      Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

6.      Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej:

1)        wykonuje zadania powierzone przez Przewodniczącego Rady;

2)        uczestniczy w dyżurach ustalonych przez Przewodniczącego;

3)        wykonuje zadania Przewodniczącego w razie jego nieobecności.

 

§ 13.   1. Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał, uwzględniając tematykę przyjętą w uchwalonym planie pracy, wnioski Burmistrza i wnioski stałych komisji Rady.

2.      Na wniosek Burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu Rady, Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać porządek posiedzenia i projekty uchwał.

3.      Sesji zwyczajnej należy zawiadomić członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia wskazując miejsce, dzień i godzinę pierwszego posiedzenia. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4.      Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu.

W przypadku zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym do zmiany porządku obrad dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

5.      Na wniosek Burmistrza, Przewodniczący Rady Miejskiej jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej projekt uchwały jeżeli wpłynął on do Rady Miejskiej co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

6.      Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia ustnie na posiedzeniu.

7.      Na zasadach określonych w ust. 3 Przewodniczący rady zawiadamia przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.

 

§ 14.   1. Posiedzenie każdej sesji otwiera Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady po stwierdzeniu quorum zarządza wybór sekretarza obrad.

2.      Wyboru sekretarza obrad dokonuje Rada większością głosów w głosowaniu jawnym.

3.      Sekretarz czuwa nad prawidłowością sporządzania protokołów, wykonuje zadania zlecone przez przewodniczącego np. sprawdza wyniki głosowania.

 

§ 15.   1. Rada wydaje rozstrzygnięcia podejmowane na sesjach w drodze uchwał, które są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem rozstrzygnięć o charakterze proceduralnym, które są odnotowane w protokole.

2.      Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić: Burmistrz, komisje Rady oraz co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.

3.      W głosowaniu biorą jedynie udział członkowie Rady.

4.      Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

5.      Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, ani komisji jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

6.      Z przebiegu sesji sporządza się protokół.

7.      szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin stanowiący załącznik Nr 2 do Statutu.

 

 

O d d z i a ł  III

K O M I S J E

 

§ 16.   Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada tworzy stałe komisje lub doraźne komisje.

 

§ 17.   1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1)        Komisja Rewizyjna;

2)        Komisja Społeczna Oświaty i Zdrowia;

3)        Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa.

2.      Do zadań stałych komisji należy:

1)        Komisja Rewizyjna:

a)      opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowania z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę obrachunkową,

b)      inne zadania zlecone przez Radę Miejską w zakresie kontroli, wyszczególnione w zatwierdzonych planach kontroli, bądź poza planem kontroli.

2)        Komisja Społeczna Oświaty i Zdrowia:

a)      opiniowanie wniosków o przydział mieszkań z budownictwa komunalnego,

b)      opiniowanie sieci szkół,

c)      analiza warunków pracy szkół i przedszkoli,

d)      analiza poziomu zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych mieszkańców Gminy,

e)      ocena skuteczności pomocy socjalnej udzielanej ze środków budżetowych pomocy społecznej mieszkańcom Gminy,

f)        czuwanie nad właściwą obsługą mieszkańców przez instytucje użyteczności publicznej.

3)        Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy, Budżetu, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa:

a)      opiniowanie projektów budżetów,

b)      opiniowanie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu,

c)      tworzenie warunków ekonomiczno – gospodarczych na terenie Gminy poprzez:

-         nawiązywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorstwami i spółkami,

-         ułatwianie możliwości otwierania nowych zakładów produkcyjnych i usługowych;

d)      tworzenie i organizowanie warunków rozwoju gospodarki rolnej,

e)      poszukiwanie rynków zbytu na produkty rolne poprzez współdziałanie z instytucjami obsługującymi gminy,

f)        współdziałanie z fundacjami, które wspierają gminy,

g)      inicjowanie zadań z zakresu infrastruktury komunalnej,

h)      inspirowanie działań wśród mieszkańców Gminy z zakresie porządku i estetyki.

 

§ 18.   Oprócz zadań określonych w § 17 ust. 2 do zadań komisji należy:

1)        kontrola jednostek organizacyjnych Gminy, dla których zostały powołane;

2)        rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazywanych komisji przez Radę Miejską oraz przedkładanych przez członków komisji, formułowanie wniosków;

3)        występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Radzie Miejskiej;

4)        sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady Miejskiej.

 

 

 

O d d z i a ł   IV

B U R M I S T R Z

 

§ 19.   1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz, wybrany w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich w głosowaniu tajnym.

2.      Burmistrz powołuje w drodze zarządzenia swego zastępcę.

3.      Czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza z wyjątkiem wynagrodzenia za prace dokonuje Przewodniczący Rady Miejskiej, a czynności z zakresu prawa pracy wobec Zastępcy Burmistrza dokonuje Burmistrz.

4.      W przypadku niemożności wykonywania funkcji przez Przewodniczącego Rady Miejskiej czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza wykonuje Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej najstarszy wiekiem.

W przypadku niemożności wykonywania funkcji przez Burmistrza w zakresie prawa pracy wobec Zastępcy Burmistrza wykonuje Przewodniczący Rady Miejskiej.

5.      Uchwała rady Miejskiej w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.

Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium Rada Miejska zapoznaje się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej zaopiniowanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

6.      Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Miejska podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

7.      Rada Miejska może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny określonej w ust. 5 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium po zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzielanie Burmistrzowi absolutorium i wysłuchaniu wyjaśnień Burmistrza, bezwzględną większością ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

8.      Rada Miejska może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielanie Burmistrzowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.

Wniosek ten wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

9.      Rada Miejska może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku o którym mowa w ust. 8 większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

10.  Jeżeli zgłoszony w trybie określonym w ust. 8 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

11.  W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

12.  Wyborów nie przeprowadza się jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Burmistrza.

13.  Po upływie kadencji Burmistrza pełni on swoja funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.

14.  Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady Miejskiej ślubowania o następującej treści:

„Obejmując urząd burmistrza gminy i miasta uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy i miasta”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

 

§ 20.   1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2.      Do zadań Burmistrza należy:

1)        przygotowywanie wszelkich spraw  o których stanowi Rada Miejska w tym zwłaszcza przygotowywanie projektu budżetu;

2)        przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej;

3)        określanie sposobu wykonywania uchwał;

4)        gospodarowanie mieniem komunalnym;

5)        wykonywanie budżetu;

6)        zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

7)        opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz zgłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;

8)        wydawanie przepisów porządkowych w formie zarządzenia zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym;

9)        udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nie posiadających osobowości prawnej pełnomocnictw do działania jednoosobowego;

10)    zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miejską;

11)    emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miejską;

12)    dokonywanie wydatków budżetowych;

13)    zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Gminy;

14)    dysponowanie rezerwami budżetu gminy;

15)    blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą;

16)    kierowanie bieżącymi sprawami Gminy;

17)    ogłaszanie budżetu gminy i składanie sprawozdań z jego wykonania;

18)    reprezentowanie Gminy na zewnątrz.

Burmistrz reprezentuje Gminę podczas uroczystości ogólnopaństwowych i lokalnych.

19)    wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;

20)    wykonywanie zadań zleconych określonych odrębnymi przepisami.

 

§ 21.   Burmistrz wykonuje następujące uprawnienia wobec pracowników samorządowych, a w szczególności:

1)        zawiera i rozwiązuje umowę o pracę;

2)        dokonuje mianowania pracowników samorządowych;

3)        ustala wynagrodzenie i przyznaje nagrody;

4)        wykonuje uprawnienia wynikające z art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych;

5)        rozpatruje odwołania od nałożonych na pracowników samorządowych kar porządkowych w postaci upomnień;

6)        wyznacza rzecznika dyscyplinarnego;

7)        może zawiesić pracownika samorządowego w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nie przekraczający 3 miesięcy, jeżeli przeciw takiemu pracownikowi wszczęto postępowanie dyscyplinarne.

 

§ 22.   Zastępca Burmistrza:

1)        wykonuje zadania powierzone mu przez Burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami;

2)        w przypadku nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków przez Burmistrza  jego obowiązki pełni Zastępca Burmistrza.

 

 

O d d z i a ł   V

URZĄD GMINY I MIASTA

 

§ 23.   Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy i Miasta. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny.

 

§ 24.   1. Skarbnik Gminy i Miasta:

1)           Szczegółowe zadania Skarbnika Gminy i Miasta jako głównego księgowego budżetu określane są w odrębnych przepisach;

2)           Skarbnik Gminy i Miasta kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych;

3)           Do kontrasygnaty czynności o których mowa w ust. 2 Skarbnik może upoważnić inną osobę;

4)           Skarbnik który odmówił kontrasygnaty dokona jej na polecenie Burmistrza zawiadamiając o tym Radę Miejską i Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

2.      Sekretarz Gminy i Miasta:

1)           W imieniu Burmistrza sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne Urzędu Gminy i Miasta, a w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy i Miasta, instrukcji kancelaryjnej i regulaminu pracy w Urzędzie Gminy i Miasta;

2)           Zapewnia merytoryczną i techniczno – organizacyjną obsługę sesji Rady Miejskiej, komisji Rady Miejskiej oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnienia udzielonego przez Burmistrza Gminy i Miasta.

 

 

 

§ 25.   1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania są:

1)           Zastępca Burmistrza;

2)           Sekretarz i Skarbnik Gminy i Miasta;

3)           Kierownik i Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

2.      Nawiązanie stosunku pracy na podstawie mianowania dokonuje Burmistrz spośród kierowników referatów, radców prawnych, inspektorów i podinspektorów po przeprowadzeniu oceny pracownika.

3.      Pozostali pracownicy zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.

 

 

ROZDZIAŁ  III

 

Akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę

 

 

§ 26.   1. Na podstawie upoważnień ustawowych Rada Miejska stanowi akta prawa miejscowego obowiązującego na obszarze Gminy.

2.      Akty prawa miejscowego stanowione są w poszczególnych sprawach:

1)        wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych;

2)        organizacji urzędów i instytucji gminnych;

3)        zasad zarządu mieniem Gminy;

4)        zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.

3.      W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada Miejska może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4.      Gminne przepisy porządkowe o których mowa w ust. 3 mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymienioną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

 

§ 27.   1. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Miejska w formie uchwały.

2.      Gminne przepisy porządkowe, w przypadkach nie cierpiących zwłoki może wydać Burmistrz w formie zarządzenia.

3.      Gminne przepisy porządkowe o których mowa w ust. 2 podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Tracą one moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Termin utraty mocy obowiązującej określa Rada Miejska.

4.      Burmistrz przesyła  przepisy porządkowe do wiadomości burmistrzom, wójtom sąsiednich gmin i Staroście Powiatu Pajęczańskiego następnego dnia po ich ustanowieniu.

 

§ 28.   1. Akty prawa miejscowego ogłasza się w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

2.      Dzień wydania Wojewódzkiego Dziennika Urzędowego jest dniem ogłoszenia aktu prawa miejscowego.

3.      Akty prawa miejscowego wchodzą w życie  po upływie 14 dni od ich ogłoszenia chyba, że ustawa lub przepis gminny stanowi inaczej.

4.      Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Gminy. Przepisy te wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

5.      Przepisy porządkowe podlegają także ogłoszeniu w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

6.      Urząd Gminy i Miasta prowadzi i udostępnia zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez Gminę.

 

 

ROZDZIAŁ  IV

 

Mienie komunalne i gospodarka gminy

 

 

§ 29. 1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy.

2.      Nabycie mienia komunalnego następuje:

1)        na podstawie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym;

2)        przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy, w trybie, o którym mowa w art. 4 ustawy o samorządzie gminnym, przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych gmin, a w razie braku porozumienia decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej;

3)        w wyniku przekazania przez administrację rządową, na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia;

4)        w wyniku własnej działalności gospodarczej;

5)        przez inne czynności prawne;

6)        w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

 

§ 30.  1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Gminy stanowią część majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

Tworzenie, likwidacja, reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady Miejskiej.

Działalność jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 1 jest finansowana z budżetu Gminy.

2.      Kierownicy jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 1 działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza.

 

§ 31.   W celu wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć inne wyspecjalizowane jednostki pozostające w jej strukturze organizacyjnej, zawierać umowy z innymi podmiotami oraz podejmować współdziałanie z innymi gminami. Na tych samych zasadach może współtworzyć  lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.

 

§ 32. Wykaz jednostek organizacyjnych zawiera załącznik Nr 3 do Statutu.

 

§ 33.  1.Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.

2.      Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz.

3.      Projekt budżetu Gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

4.      Bez zgody Burmistrza Rada Miejska nie może wprowadzić w projekcie budżety Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

5.      Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy nie później niż do 31 marca roku następnego. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawa gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.

6.      W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie o którym mowa w ust. 5 Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązujących zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawa gospodarki budżetowej jest projekt budżetu o którym mowa w ust. 5.

7.      Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

 

§ 34.   1. Dochodami Gminy są:

1)        podatki, opłaty i inne wpływy określane w odrębnych ustawach jako dochody Gminy;

2)        dochody z majątku Gminy;

3)        subwencje ogólne z budżetu państwa.

2.      Dochodami Gminy mogą być:

1)        dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych;

2)        wpływy z samoopodatkowania mieszkańców;

3)        spadki, zapisy i darowizny;

4)        inne dochody.

 

§ 35.  1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2.      Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy i Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.

Skarbnik Gminy i Miasta może odmówić kontrasygnaty, dokonuje jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika powiadamiając o tym Radę Miejską oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

ROZDZIAŁ  V

 

Stowarzyszenia gminne

 

§ 36.  1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, Gmina może tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.

2.      Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.

 

 

ROZDZIAŁ  VI

 

Tworzenie i organizacja jednostek pomocniczych

 

§ 37.  1. Jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla tworzy Rada Miejska w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami bądź z ich inicjatywy.

2.      Łączenie jednostek pomocniczych sołectw, osiedli, podziału i znoszenia dokonuje Rada Miejska po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami bądź z ich inicjatywy.

3.      Mieszkańcy Gminy mogą zgłaszać uwagi do projektu uchwały o utworzeniu, połączeniu, podziałowi i zniesieniu jednostki pomocniczej sołectwa, osiedla wyłożonego przez okres 30 dni w siedzibie Urzędu Gminy i Miasta.

4.      Wykaz jednostek pomocniczych utworzonych przez Radę Miejską stanowi załącznik Nr 4 i 5 do Statutu.

 

§ 38.  Szczegółowa organizacja i zakres działania sołectw i osiedli określona jest statutem uchwalonym przez Rade Miejską.

 

§ 39.  1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

2.      Organem uchwałodawczym w osiedlu jest ogólne zebranie mieszkańców osiedla.

3.      Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys, wspomagany przez radę sołecką.

4.      Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla, na czele którego stoi przewodniczący.

5.      Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania określa statut sołectwa.

6.      Zasady i tryb wyboru zarządu osiedla i przewodniczącego osiedla określa statut osiedla.

 

 

ROZDZIAŁ   VII

Przepisy końcowe

 

§ 40.  Zmiana statutu wymaga podjęcia przez Radę Miejską uchwały o zmianie Statutu.  Zmiany wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.