1. Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej:
1)przyjmowanie oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego przed kierownikiem USC;
2)sporządzanie aktów stanu cywilnego /urodzeń, małżeństw, zgonów/;
3)wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa w formie wyznaniowej ze skutkiem cywilnym;
4)wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa przez obywatela polskiego za granicą;
5)wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego;
6)unieważnienie, prostowanie błędów pisarskich, ustalanie treści, odtworzenie i uzupełnianie aktu stanu cywilnego;
7)transkrypcja aktu;
8)przyjmowanie oświadczeń małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
9)przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka;
10)wydawanie decyzji zezwalającej na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu wyczekiwania;
11)nanoszenie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego na podstawie wyroków sądowych i decyzji administracyjnych;
12)należyte prowadzenie ksiąg stanu cywilnego, zabezpieczenie przed uszkodzeniem, zniszczeniem, kradzieżą;
13)przekazywanie do Archiwum Państwowego ksiąg stanu cywilnego po upływie 100 lat;
14)prowadzenie akt zbiorowych.