Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1) Przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
c) stwierdzenie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
d) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
e) wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
f) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
g) uznaniu dziecka,
h) uznaniu dziecka w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
i) nadaniu dziecku nazwiska matki,
j) wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego,
2) Sporządzanie aktów małżeństwa i prowadzenie akt zbiorowych,
3) Sporządzenie aktów urodzeń i prowadzenie akt zbiorowych oraz występowanie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego o nadanie numeru PESEL,
4) Sporządzenie aktów zgonu i prowadzenie akt zbiorowych,
5) Transkrypcja zagranicznych dokumentów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,
6) Dokonywanie sprostowań i uzupełnień aktów stanu cywilnego,
7) Usuwanie niezgodmości danych zawartych w Rejestrze PESEL oraz powiadamianie właściwych organów do rejestracji danych w celu usunięcia niezgodnych danych,
8) Dokonywanie innych czynności przewidzianych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz kodeksie rodzinnym i opiekuńczym,
9) Realizacja zadań wynikających z ustawy o obywatelstwie polskim,
10) Prowadzenie korespondencji z placówkami polskimi za granicą w sprawach rejestracji stanu cywilnego,
11) Sporządzenie wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie.
Do zadań Referatu Spraw Obywatelskich należy w szczególności:
1) Planowanie działalności w zakresie zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej,
2) Opracowanie i aktualizowanie planów, programów, wytycznych i innych dokumentów dotyczących zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w Gminie,
3) Organizowanie szkoleń i ćwiczeń z zakresu obronności, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej oraz szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
4) Nadzór nad przygotowaniem i zapewnienie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
5) Tworzenie gminnej formacji obrony cywilnej i przygotowanie jej do sprawnego działania,
6) Gospodarowanie sprzętem obrony cywilnej,
7) Prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym przepisami,
8) Udział w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej,
9) Opracowanie oraz utrzymanie w stałej aktualności planów natychmiastowego uzupełnienia sił zbrojnych oraz świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz tych sił,
10) Prowadzenie kancelarii informacji niejawnej,
11) Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na odbywanie zgromadzeń i decyzji o ich rozwiązaniu,
12) Obsługa systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
13) Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
14) Organizacja i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
15) Nadzór nad działalnością gminnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych,
16) Realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności,
17) Prowadzenie rejestru mieszkańców oraz rejestru zamieszkania cudzoziemców,
18) Występowanie o nadanie numeru PESEL dla obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkujących na terytorium RP, w związku z zameldowaniem się na pobyt stały lub czasowy oraz dla obywateli polskich zamieszkujących poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
19) Przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych,
21) Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie zameldowania na pobyt stały/czasowy i wymeldowania z pobytu stałego/czasowego,
22) Wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców,
23) Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkałych cudzoziemców oraz RDO,
24) Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego,
25) Przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
26) Prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców oraz przygotowanie spisu wyborców,
27) Prowadzenie spraw związanych z wyborami, referendum,
28) Prowadzenie spraw związanych z ewidencjonowaniem i likwidacją stanu wyposażenia Urzędu.
29) Członkostwo i udział w pracach komisji przetargowych i konkursowych w zakresie realizowanych zadań.